Sneltram voor Randstad loopt vertraging op

ROTTERDAM, 9 FEBR. RandstadRail, een netwerk van sneltramlijnen (light rail) dat Rotterdam, Den Haag en Zoetermeer met elkaar moet verbinden, loopt aanzienlijke vertraging op. Het plan om de eerste sneltrams over de Hofpleinlijn en de Zoetermeerlijn - de zogeheten pilot - op 1 januari 2000 te laten rijden wordt vrijwel zeker niet gehaald.

Dit blijkt uit een rondgang langs de belangrijkste betrokkenen. “Ik kan me nauwelijks voorstellen dat er op 1 januari 2000 light rail is”, zegt de Haagse wethouder Henk-Jan Meijer, voorzitter van de stuurgroep van overheden die het project RandstadRail moet realiseren. “De pilot rijdt niet in 2000, die rijdt dan zeker niet”, zegt Ton Kaper, directeur van de HTM en voorzitter van het samenwerkingsverband van vervoerders dat de dienst op de Hofpleinlijn en de Zoetermeerlijn in 2000 zou moeten gaan exploiteren.

Vertraging in het tot stand komen van RandstadRail is een gevoelige slag voor het antifilebeleid van minister Jorritsma (Verkeer en Waterstaat). Zij heeft het plan kort na haar aantreden omarmd als belangrijke steunpilaar in de strijd tegen de almaar aanzwellende files in het zuidelijke deel van de Randstad. Voor het eerst zou ook op afstanden tussen tien en dertig kilometer het openbaar vervoer kunnen concurreren met de auto. “Er komt een fantastisch openbaarvervoersysteem in de Randstad”, zei Jorritsma in 1995. Voor de periode tot 2002 heeft ze 600 miljoen gulden uitgetrokken voor de eerste fase van RandstadRail. De kosten van het hele project worden geraamd op zes miljard gulden. Het meest urgente probleem is dat er nog geen materieel is besteld. Volgens leveranciers zou dit ten minste twee jaar van tevoren moeten gebeuren, en zelfs die termijn is krap, aangezien nog uitvoerige tests nodig zijn voordat het in gebruik kan worden genomen. Er zijn op dit moment echter nog niet eens specificaties vastgesteld.

Niet bekend

Daarnaast is nog onduidelijk wat er met de tarieven en de kaartjes gaat gebeuren. Twee jaar geleden leek de chipcard nog een reële mogelijkheid. Met de chipcard zijn heel flexibele tarieven mogelijk. Maar die chipcard is er nog steeds niet. Meijer: “Ik snap ook niet waarom dat zo lang moet duren.” En Kaper verzucht: “Desnoods doen we het met strippenkaarten en NS-kaartjes. Met een chipkaart is het makkelijker, maar met papier en karton kan het ook.”

“Als er in april geen duidelijkheid is over de chipcard, moeten we ook een scenario met strippenkaarten uitwerken”, zegt Rijkswaterstaat-projectleider Van Ginneken.