Publieksprijs voor 'De Poolse bruid'; Toename bezoek Filmfestival

ROTTERDAM, 9 FEBR. Voor het eerst in de 27-jarige geschiedenis van het International Filmfestival Rotterdam heeft een Nederlandse film er een prijs gewonnen.

De Poolse bruid, het speelfilmdebuut van Karim Traïdia en een van de vier films uit het low-budget-project Route 2000, werd zaterdagavond onderscheiden met de Citroën Publieksprijs. Pas op de op een na laatste dag van het festival bleek dat De Poolse bruid, een op het Groningse platteland gesitueerde, onconventionele liefdesgeschiedenis, de hoogste waardering kreeg van het festivalpubliek. In totaal werden er 275.000 filmbezoeken afgelegd in twaalf dagen, tien procent meer dan in 1997. De bruto recette steeg met bijna twaalf procent tot ƒ 1.350.000. Het is de vierde keer dat er een prijs verbonden is aan de publieksenquête in Rotterdam.

Ook voor de vierde keer werden er door een internationale jury drie zogeheten VPRO Tiger Awards uitgereikt aan films uit de veertien titels omvattende competitie. Alle drie de Tiger Awards gingen naar Europese films: Giro di lune tra terra e mare van de Italiaan Giuseppe Gaudino, Knoflikari van de Tsjech Petr Zelenka en Die Siebtelbauern van de Oostenrijker Stefan Ruzowitzky. Twee andere competitiefilms, Frost van de Duitser Fred Kelemen en First Love, Last Rites van de Amerikaan Jesse Peretz, werden ex aequo bekroond met de FIPRESCI-prijs van de internationale filmpers. De jury van de Kring van Nederlandse Filmjournalisten (KNF), bestaande uit de ondertitelingskosten van een film die nog geen Nederlandse distributeur heeft, werd toegekend aan Gummo van de Amerikaan Harmony Korine. Waarschijnlijk zal de film later in het jaar in de Nederlandse filmtheaters verschijnen. De VPRO is van plan de drie met een Tiger Award onderscheiden films uit te zenden. De Poolse bruid komt binnen enkele weken in de bioscoop.

De grootste groei registreerde het festival in het aantal professionele bezoekers. Er werden 1830 gasten geteld, bijna een derde meer dan vorig jaar, van wie er ruim 1300 uit het buitenland kwamen. Ook de persaccreditaties namen toe tot 531, waarvan 201 uit het buitenland. De volgende editie zal in ieder geval mede in het teken staan van de invloed van digitale technieken op de filmcultuur.