KLM-aandeel speelde complexe hoofdrol; Beurs beleefde rustige week na Aziatische storm

ROTTERDAM, 7 FEBR. De Amsterdamse effectenbeurs heeft een relatief rustige week achter de rug. Oorzaken daarvoor waren zowel in het binnen- als het buitenland te vinden. In het oosten lijkt de storm op de financiële markten te gaan liggen. De dollarkoers uit het westen schommelde deze week rond de 2,03 gulden.

De Fed, het stelsel van Amerikaanse centrale banken, liet woensdag, ondanks de voortdurende inflatiedreiging de rente opnieuw ongemoeid. Ook in het binnenland was het bedrijvennieuws dat beleggers impulsen moest geven schaars. De AEX-index, de graadmeter die de stemming op de Amsterdamse effectenbeurs weergeeft, steeg over de hele week genomen 7,34 punten (0,8 procent). De index sloot gisteren, met de 1000 punten weer helder in zicht, op 971,99 punten.

In verhouding tot andere hoofdfondsen op de beurs trok KLM deze week de meeste aandacht. De cijfers over het derde kwartaal van het lopende boekjaar (46 miljoen nettowinst) waren uitstekend vergeleken met dezelfde periode vorig jaar toen nog een verlies werd gemaakt van zeven miljoen gulden. Dat beleggers desondanks teleurgesteld waren, kwam onder meer door effectenanalisten die er helemaal naast zaten met hun schattingen.

Misverstanden leidden tot miscalculaties. Zo dachten de analisten dat deel twee van KLM's reorganisatieprogramma Focus 2000 (0,5 miljard omzetverbetering, 1 miljard kostenbesparing in drie jaar tijd) al lang in gang was gezet. Toch bleken de kosten opnieuw te zijn gestegen. KLM liet weten vanaf nu pas hard te werken aan de kostenverlaging.

Nog een ander misverstand. KLM telde de periodieke financiële bijdrage van haar (inmiddels verkochte) dochter Northwest Airlines niet meer mee in het derde kwartaal. Hoewel dit was gecommuniceerd dachten sommige analisten dat de deelname pas in het vierde kwartaal niet meer zou worden geconsolideerd in de resultaten. Mede hierdoor ontstonden prognoses van 80 miljoen tot zelfs 101 miljoen gulden nettowinst in het derde kwartaal.

Beleggers zagen in het verschil tussen prognoses en uitkomst een reden om hun stukken te verkopen. De koers van het aandeel daalde daardoor woensdag met bijna vier procent. Alsof het geregisseerd was, kwam het luchtvaartconcern en dag later met prettiger nieuws. De nog verse KLM-president L. van Wijk maakte bekend voor 350 miljoen gulden de overige vijftig procent van de aandelen Martinair te kopen van Nedlloyd. De prijsconcurrentie op vluchten naar de Verenigde Staten behoort nu tot het verleden. Ook de schaalvergroting is positief voor de luchtvaartmaatschappij. Onmiddelijk trok de koers weer iets aan. Gisterenmiddag was het aandeel 68 gulden waard.

De meeste analisten hebben een positieve lange termijn-oordeel over het aandeel. De luchtvaartmaatschappij verwacht dat een negatief effect op de nettoresultaten als gevolg van de Azië-crisis zal meevallen. “Het grappige is dat je ziet dat de bezettingsgraad in de business class op deze vluchten groeit, terwijl die bij de tourist class afneemt,” zegt analist P. van Mierlo van MeesPierson. “Druk zakenverkeer naar het Verre Oosten is voor ons een teken dat de economie daar over een half jaar weer aantrekt.”

Volgende week zal de Amsterdamse effectenbeurs worden overspoeld met koop- en verkoop prikkels. Dan worden de cijfers bekend gemaakt van de belangrijke hoofdfondsen Unilever (dinsdag), Polygram (woensdag), Philips, Koninklijke Olie en KNP BT (donderdag).