Transavia-topman: Vele jaren keihard werken staan op de tocht; Legro haat inperking Schiphol

Topman Peter Legro van Transavia gruwt van het Haagse voornemen om Schiphols groei dit jaar met 40.000 starts en landingen te beperken. “Te verbijsterend voor woorden”, zegt hij in een vraaggesprek. Morgen gaat hij met de collega's van KLM, Martinair en Air Holland in Den Haag betogen

SCHIPHOL, 5 FEBR. In een ultieme poging het kabinet op andere gedachten te brengen ten aanzien van de groei van Schiphol ondernemen morgen enkele honderden medewerkers van KLM, Transavia, Air Holland en Martinair een tocht naar Den Haag om de regering een petitie aan te bieden. Transavia-directeur Peter Legro, zal met zijn collega's Van Wijk (KLM), Schröder (Martinair) en Van Berckel (Air Holland) de busrit meemaken. “Desnoods drukken we de petitie in de handen van een bode. Als hij maar op het bureau van Kok komt”, zegt Legro.

Hij is onthutst over het kabinetsvoornemen dat er wegens de geluidshinder alleen dit jaar al 40.000 minder starts en landingen ('slots') op Schiphol mogen worden uitgevoerd. Legro noemt die situatie “te verbijsterend voor woorden”. Schiphol kan in zijn optiek binnen twee jaar door deze maatregelen afglijden naar een regionaal vliegveld. “De wortels van de luchthaven dreigen te worden doorgesneden. En wie zijn de lachende derden? Het buitenland en Brussel. Nederland was het eerste land dat een 'open-skiesverdrag' met de VS heeft geregeld. Nederland dreigt nu het eerste land te worden dat dat verdrag ook weer opblaast. Dat zou vooral Brussel goed van pas komen. Dat is het toch al een doorn in het oog dat dit soort luchtvaartzaken bilateraal zijn geregeld en niet unilateraal. Maar het is toch te bezopen voor woorden dat de KLM nu al 'slots' op Schiphol moet inleveren voor US Air omdat tijdens een hearing in Washington wordt beslist dat KLM gewoon aan zijn wettelijke verplichtingen moet voldoen die uit het 'open-skiesverdag' voortvloeien.”

Wordt Transavia als 80 procentsdochter en chartermaatschappij nog niet veel meer gedupeerd door de aangekondigde maatregelen uit Den Haag dan de KLM zelf?

“We krijgen het van beide kanten, want we zijn een chartermaatschappij maar we hebben ook vijftien lijndiensten. Het levenskoord van een chartermaatschappij is om met lage prijzen te kunnen vliegen en zoveel mogelijk te kunnen vliegen. We zijn al een heel stuk van onze nachtvluchten kwijtgeraakt. Daardoor ligt het accent nog zwaarder op de dag dan voorheen. We hebben jaarlijks 18.000 vliegbewegingen van en naar Schiphol. Als je daar nu nog meer gaat afsnijden dan komen we in enorme problemen. Maar dat geldt ook voor Martinair en Air Holland.”

Maar kan KLM bij een beknotting van het aantal vluchten op Schiphol zijn eigen vliegprogramma niet in stand houden ten koste van de eigen dochters?

“Dat zou slechte bedrijfsvoering zijn. Want wat er dan bij KLM bij komt gaat er bij ons weer af. Terwijl we op de balans van de KLM geconsolideerd zijn. Bovendien hebben wij als dochters een heel andere clientèle dan KLM. Mede daardoor zijn Transavia en Martinair twee autonoom gerunde bedrijven. We werken wel wat beperking van de kosten en efficiency betreft met KLM samen waar we gezamenlijk brandstof in kunnen kopen of verzekeringen kunnen afsluiten.”

Hoeveel banen staan er in de luchtvaartwereld en Transavia op de tocht wanneer er in plaats van 400.000 starts en landingen dit jaar slechts 360.000 op Schiphol mogen worden uitgevoerd?

“Dat is gemakkelijk te berekenen. Ik schat dat per toestel dat aan de grond moet worden gehouden je over heel Schiphol gezien over 150 mensen praat waarvoor dan geen werk meer is. Nou reken maar uit, de KLM moet bij de nieuwe maatregelen uit Den Haag 10 kisten aan de grond houden, wij twee tot drie, Martinair twee en Air Holland waarschijnlijk één. We hebben nu nog 1.100 mensen in dienst.”

Wat zijn de mogelijkheden voor KLM en zijn dochters om uit te wijken naar andere luchthavens?

“Vliegvelden als Zestienhoven, Maastricht en Eindhoven zitten evenals Schiphol aan hun tax. Dan moeten we richting Luik, Zaventem in Brussel, Charleroi of Munster. Daar worden we met open armen ontvangen. Maar dat betekent voor een vakantieganger uit Groningen dat hij per bus naar Munster of Zaventem moet. En daarna moet hij nog eens anderhalf uur vliegen naar de zon. Kom nou. Die klant raak je kwijt en krijg je nooit meer terug. Hetzelfde geldt voor KLM. Die dankt 70 procent van zijn handel aan het transitverkeer. Die transitreiziger komt niet naar Schiphol omdat dit geografisch zo geweldig ligt.Hij kan intercontinentaal ook overstappen in Brussel of Londen. Het is puur door zaken als shoppingcentra en arcades dat Schiphol nu zo'n geweldig vliegveld is. Dat is een stukje infrastructuur waar tientallen jaren hard aan is gewerkt.”