Transactie van 350 mln.; KLM koopt rest Martinair van Nedlloyd

ROTTERDAM, 5 FEBR. KLM heeft met terugwerkende kracht tot 1 januari het vijftig-procentsbelang van Nedlloyd in Martinair overgenomen. Daarmee heeft de KLM een belang van honderd procent in de luchtvaartmaatschappij gekregen. KLM betaalt Nedlloyd voor de aandelen Martinair ongeveer 350 miljoen gulden in contanten.

Nedlloyd heeft onder bestuursvoorzitter Leo Berndsen een beleid in gang gezet waarbij het zich volledig concentreert op de kernactiviteiten, landtransport en logistiek en containervaart. Het belang in Martinair strookte niet met die bedrijfsfilosofie. In de zeescheepvaart heeft Nedlloyd een vijftig procents joint-venture met de Britse rederij P&O.

Nedlloyd zal geen boekwinst behalen op de verkoop, zo verwacht analist R. Brakenhoff van zakenbank Kempen & Co. Hij vindt de transactie voor zowel Nedlloyd als KLM positief. Nedlloyd gaat door met het afstoten van activiteiten die niet tot de kern behoren, terwijl KLM op termijn schaalvoordelen en kostenreducties kan boeken door van de twee chartermaatschappijen Martinair en Transavia één geheel te maken.

De koersen van de aandelen van de twee bedrijven reageerden in eerste instantie positief, maar rond het middaguur was er sprake van een lichte terugval, terwijl de graadmeter van de algehele stemming op de beurs positief was. De koers van Nedlloyd stond vanmiddag op vier dubbeltjes verlies op 41,90 gulden, terwijl KLM 30 cent afstond op 67,60 gulden. De financiering van de overname is voor KLM geen probleem: het concern heeft zo'n 2,8 miljard gulden in kas.

Eerder verkocht Nedlloyd al zijn belangen in offshorebedrijf Neddrill en sleepvaart- en bergingsbedrijf Smit Internationale. Nedlloyd heeft nu alleen nog een belang van ruim 30 procent in overslagbedrijf ECT, maar ook daarvoor zoekt het bedrijf een koper. Met het geld dat Nedlloyd uit de verkoop van zijn deelnemingen heeft ontvangen is de balans van het bedrijf opgeschoond (de langlopende schulden zijn fors teruggebracht) en is de containervloot binnen P&O Nedlloyd gefinancierd.

Voor KLM is Martinair een strategische deelneming. De overneming moet KLM een blijvend sterke positie opleveren in de snel groeiende wereldmarkt voor vakantievervoer en luchtvracht. President-directeur J. Schröder van Martinair gaat deel uitmaken van een nieuwe KLM-Groepsraad. Daarin gaan naast KLM-topman L. van Wijk alle presidenten zitting nemen van de maatschappijen van de KLM-groep: Transavia, KLM UK en KLM Cityhopper. Martinair blijft zelfstandig opereren. Voor het personeel (2700 man) heeft de inlijving bij KLM geen gevolgen.

KLM-president Leo van Wijk heeft sinds zijn aantreden midden vorig jaar de herinrichting van KLM flink vaart gegeven. Hij maakte een eind aan de ruzie met het Amerikaanse Northwest Airlines waarmee hij een nieuwe tienjarige samenwerkingsovereenkomst afsloot. Ook haalde hij Alitalia als Europese partner voor de KLM binnen. KLM heeft verder nog strategische allianties met Kenia Airways (belang 25 procent) en het Noorse Braathens (30 procent).

Commerciële samenwerkingen zijn er met een lange rij van maatschappijen in de wereld, waaronder bekende namen als Aer Lingus, Garuda en Ansett Australia. In Azië is KLM/Northwest eveneens op zoek naar één of meer strategische alliantiepartners.