Vliegtuig raakte twee keer eerder kabelbaan

Het is niet de eerste keer dat een militair vliegtuig een kabelbaan heeft geraakt. Op 29 augustus 1961 vonden zes mensen de dood toen een Frans gevechtsvliegtuig tijdens een laagvliegoefening de kabel van een kabelbaan raakte. Zes cabines vielen naar beneden. Het vliegtuig werd lichtbeschadigd en kon veilig terugkeren op de basis. Een aantal mensen kon na uren van spanning gered worden door reddingsploegen die met moeite naar boven waren geklommen.

In 1989 raakte een Mirage 2000 van de Franse luchtmacht de kabel van een baan die kort daarvoor was gesloten. Niemand raakte gewond. Andere zware ongelukken met kabelbanen zijn:

1962: breuk van een draagarm in la Cluisaz - 35 gewonden

1965: kabelbreuk Puy de Sancy - 6 doden

1972: kabelbreuk Betten-Bettmerald - 13 doden

1972: kabelbreuk Deux-Alpes - 9 doden

1976: breuk van een draagkabel Cavalese (It.) - 42 doden

1986: val twee cabines Les Orres - 36 gewonden

1987: breuk van een verankering Luz Ardiden - 6 doden

1989: val twee cabines Vuajany - 8 doden

1990: kabelbreuk Tiflis (Georgië) - 15 doden

1992: ontsporing stoellift - 4 doden

1994: breuk stoellift Valais (Zwits.) - 2 doden

1996: breuk as tandrad: 1 dode