Tokio en Washington eens over luchtvaart

TOKIO, 4 FEBR. Japan en de Verenigde Staten hebben een nieuw, vierjarig luchtvaartverdrag bereikt, dat naar verwachting dit voorjaar in werking zal treden. De VS hebben niet de felbegeerde 'open skies' overeenkomst weten binnen te slepen, maar wel groeit het aantal vluchten tussen beide landen en het aantal maatschappijen dat deze vluchten mag uitvoeren.

Vluchten tussen de VS en Japan waren dusver geregeld in een akkoord uit 1952 waar beide partijen van af wilden. De Japanners omdat slechts één Japanse maatschappij op de VS mag vliegen tegen drie Amerikaanse, en de Amerikanen omdat zij de luchtvaart geheel vrij willen geven, de zogenoemde 'open skies'.

Het resultaat is dat nu twee extra Japanse maatschappijen op de VS mogen vliegen.

In ruil krijgen de Amerikanen meer vluchten, omdat ongebruikte rechten van de zittende maatschappijen - Northwest, United Airlines en Federal Express - in handen van andere Amerikaanse maatschappijen mogen overgaan. Ook wordt 'code sharing' (het gebruik van één vluchtnummer) toegestaan.

Landingsrechten op Tokio zijn beperkt en felbegeerd, het vliegveld heeft maar één landingsbaan waardoor de capaciteit is beperkt. Desondanks bleven rechten op 28 vluchten van de Amerikaanse vrachtmaatschappij Federal Express ongebruikt.

Dankzij het nieuwe verdrag kunnen andere Amerikaanse maatschappijen deze rechten nu gaan gebruiken. Europese maatschappijen die ook graag meer vluchten willen zullen moeten wachten op de nieuwe landingsbaan.

Men hoopt in 2000 klaar te zijn met werkzaamheden die al sinds de jaren zestig door protesterende boeren worden tegen gehouden.