Klacht NWI over dagbladuitgevers

ROTTERDAM, 4 FEBR. Het Nationaal Woninginstituut heeft vandaag een klacht ingediend bij de Nederlandse Mededingingsautoriteit, over de weigering van haar advertentie door dagbladuitgevers Telegraaf en PCM. Het onlangs gelanceerde NWI is een initiatief van onder meer de Nationale Woningraad, Vereniging Eigen Huis, het Kadaster en uitgever European Estate Publishers (EEP). Het instituut wil de woningenmarkt goedkoper en doorzichtiger maken.

De Telegraaf en PCM, uitgever van de landelijke dagbladen NRC Handelsblad, Algemeen Dagblad, de Volkskrant en Trouw, weigerden de advertentie, omdat daarin werd gesuggereerd dat woningen beter niet in kranten kunnen worden aangeboden. Een drieregelige advertentie in de NWI-Woningcourant wordt gratis, een langere aankondiging zal zo'n twintig procent minder kosten dan de gangbare tarieven in de dagbladen, belooft de advertentie van het NWI. De advertentie verschijnt vandaag wel in de regionale dagbladen van uitgevers VNU en Wegener.

J. Greven, directeur bij de divisie landelijke dagbladen van PCM, werpt tegen dat advertenties in kranten een beter gedefinieerde doelgroep bereiken dan in een algemene woningkrant. De Telegraaf geeft geen commentaar.

E.S.B. van de Steeg, voorzitter van uitgever EEP noemt de beslissing van de uitgevers “flauw”. Van de Steeg: “De basis van onze klacht bij de Nederlandse Mededingingsautoriteit is, dat de consument hier verstoken blijft van informatie. Hiervoor zijn strakke regels vastgelegd. Zouden wij puur als uitgever optreden, kan ik me er nog iets bij voorstellen. Maar het Nationaal Woninginstituut is een instelling die breed wordt gedragen, en waar alle consumenten voordeel bij hebben. Blijkbaar komen wij bij de kranten toch wat bedreigend over.” Greven van PCM verwacht geen problemen. “Wij mogen ons eigen advertentiebeleid bepalen, lijkt me.”