Op zoek in Nederland

Iedereen die wel eens iets gezocht heeft op Internet kent het hulpeloze gevoel als de geraadpleegde zoekmachine met duizenden, soms zelfs tienduizenden, sites komt. Om snel de juiste informatie te vinden is het handig om een speciale zoekmachine te gebruiken, bijvoorbeeld een regionale.

Voor Nederlandse informatie kon je tot voor kort het beste bij Ilse en de Dutch Home Page (DHP) terecht. Search en NL-menu waren acceptabele alternatieven. De afgelopen maanden zijn er zoveel Nederlandse zoekmachines bijgekomen dat er eerst gezocht moet worden naar een goede zoekmachine voor het eigenlijke zoeken begint.

Ilse en DHP hebben een aantal stevige concurrenten gekregen. De uitstekende Amerikaanse search engines AltaVista, Lycos en Excite hebben tegenwoordig al even voortreffelijke Nederlandse versies. Ook Yahoo!, 's werelds oudste zoekdienst, heeft aangekondigd binnenkort de Nederlandse markt te betreden. Uitgever IDG lanceerde vorige maand de zoekmachine Vindex.

Heini Withagen en Mark Overmeer leek het vier jaar geleden een goed idee het Nederlandse deel van het toen nog gloednieuwe World Wide Web in kaart te brengen. Toen ze in november 1993 met hun webindex begonnen, waren er in Nederland tien sites. Inmiddels is DHP één van de betrouwbaarste indexen voor Nederlandse Internetpagina's.

Ook Ilse is klein begonnen. Op een computer van de Eindhovense studievereniging Interlink begon de toen 20-jarige student elektrotechniek Wiebe Weikamp in 1996 met een zoekprogramma. Al snel week de steeds groter en populairder wordende InterLink Search Engine uit naar een Limburgs kantoor van uitgever VNU, die later besloot zich terug te trekken.

Ilse, dat samen met de provider Planet Internet een zoekdienst voor België gaat opzetten, heeft nu 700.000 Nederlandse webpagina's geïndexeerd en trekt per dag ongeveer 35.000 bezoekers. Het bedrijf telt nu vier medewerkers.

Weikamp stapte op bij Ilse toen zijn partners vertrouwelijke informatie over het zoekgedrag van gebruikers aan journalisten van het Algemeen Dagblad hadden gegeven. 'Internet kost veel werktijd', kopte het AD vervolgens op de voorpagina. In het artikel viel te lezen dat met name Philips-personeel veelvuldig tijdens werktijd op seks en drugs zocht. Ilse werd verweten 'naïef en onprofessioneel' gehandeld te hebben toen het bedrijf zich verontschuldigde voor het openbaar maken van surfgegevens.

In opdracht van uitgeverij IDG heeft Weikamp de nieuwe zoekmachine Vindex gemaakt. De komende zes maanden zal IDG kijken of Vindex in een behoefte voorziet. Merien ten Houten, directeur van Ilse, beschouwt Vindex niet als een concurrent. Ook voor de andere zoekmachines van Nederlandse makelij is hij niet bang. De Nederlandse versies van de Amerikaanse zoekmachines baren hem wel zorgen. “Om aantrekkelijk te blijven voor Nederlandse Internetgebruikers richt Ilse zich nu meer op lokale informatie.”

Het bezoek aan Ilse loopt niet terug door het grote aantal nieuwe zoekmachines. De grote hoeveelheid zoekopdrachten (dagelijks 50.000) veroorzaakt zelfs snelheidsproblemen. Ten Houten zegt snel iets te willen verbeteren aan de bereikbaarheid van Ilse.

De deskundige Weikamp, die zegt zelf geen computer te bezitten, heeft een heel nieuw programma geschreven voor Vindex. Behalve beter bereikbaar is Vindex ook beter dan Ilse in staat om sites te rangschikken. In bijna alle gevallen komt Vindex eerder met relevante informatie dan Ilse.

Weikamp lijkt met Vindex zijn eersteling overtroffen te hebben. Als IDG besluit Vindex te houden heeft Ilse er wel degelijk een concurrent bij.

Ilse (www.ilse.nl); Dutch Home Page (www.dhp.nl); Search (www.search.nl); NL-menu (www.nl-menu.nl); AltaVista (altavista.telia.com/nl); Lycos (www.lycos.nl); Excite (nl.excite.com); Vindex (www.vindex.nl)