Gevreesde elandtest nu probleemloos doorstaan; 'Baby-Benz' viert comeback

AMSTERDAM, 3 FEBR. De 'Baby-Benz', het kleinste en laatste product van Mercedes-Benz, is gereed voor een glorieuze comeback. Tijdens een test in Montpellier, waar de autopers uit heel Europa vorige week de gelegenheid kreeg de vernieuwde Mercedes A te testen, bleek dat de jongste telg van Mercedes de zogeheten elandtest - een gesimuleerde uitwijkmanoeuvre voor overstekend wild - met glans doorstond.

Hoeveel honderden miljoenen de aanpassingen Daimler-Benz hebben gekost werd door het concern uit Stuttgart-Zuffenhausen angstvallig geheim gehouden. Maar nu Mercedes het onderstel van de A-klasse heeft gewijzigd en het elektronisch stabiliteitssysteem ESP heeft ingebouwd lijkt Mercedes met zijn A-klasser qua veiligheid een grote concurrent als de nieuwe VW Golf ver achter zich te laten.

Er is zelfs zoveel geavanceerde elektronica in de vernieuwde 'Baby-Benz' gebouwd dat de vraag rijst of Mercedes deze wagen de komende jaren wel tegen een prijs tussen de veertig- en vijfenveertig duizend gulden kan blijven leveren. Want zelfs de duurdere Mercedessen boven een ton beschikken standaard niet over een EPS-systeem, dat de bestuurder niet alleen beschermt tegen over de kop slaan tijdens plotselinge uitwijkmanoeuvres, maar bij regen en ijzel ook tegen gladde wegen.

Wanneer het aan de president-directeur van Mercedes-Benz Nederland H.C.R. van de Coolwijk ligt zal een rigide prijsverhoging van de A-klasse worden voorkomen. Van de Coolwijk constateert dat in de prijsklasse van wagens tussen 40.000 tot 45.000 gulden de laatse jaren een sterke verkoopgroei in Nederland plaatsvindt. Wat in het voordeel is van de 'Baby-Benz'.

Het aantal afbestellingen van de A-klasse in Nederland is na de recente problemen met de stabiliteit van de wagen volgens Van de Coolwijk “binnen de perken” gebleven. Op het ogenblik zijn er in Nederland 2.300 exemplaren van de 'Baby-Benz' besteld. De verbeterde versie van de auto komt eind deze maand op de markt. Gezien de recente veiligheidsaanpassingen acht de bestuursvoorzitter het perspectief voor de kleine Mercedes uiterst rooskleurig.

Dat Mercedes zich heeft vertild aan het concept van de kleine auto - behalve de A-klasse maakt Mercedes ook de Micro Compact Car (de Smart) - wil er bij Van de Coolwijk niet in. Niettemin heeft Mercedes de introductie van het andere kleine model de Smart een half jaar uitgesteld. Want de MCC - een joint-venture tussen Mercedes en horlogemaker Smart - lijkt nog minder in staat een elandtest te doorstaan dan de eerste versie van de A-klasse. Mercedes heeft inmiddels met een belang van 81 procent de Zwitserse horlogemaker Nicolas Hayek grotendeels uitgekocht en het project bijna volledig overgenomen omdat Mercedes er fijntjes op hamerde dat het produceren van auto's wel iets anders is dan het maken van horloges.

Mercedes Nederland zette vorig jaar voor het eerst sinds 1988 weer meer dan 12.00 personenwagens af, 6 procent meer dan in 1996. Die groei bracht het marktaandeel in Nederland op ruim 2,5 procent.