Airbus: weinig last van Azië

SCHIPHOL, 3 FEBR. De Europese vliegtuigbouwer Airbus heeft minder last van de financiële crisis in Azië dan zijn Amerikaanse concurrent Boeing. Dat zei Airbus' vice-president commerciële zaken Paul Mason gisteren tijdens een voorlichtingsbijeenkomst op Schiphol. Voor beide vliegtuigbouwers is de Aziatische markt met het oog op toekomstige groei zeer belangrijk.

Mason zei dat het Airbus-project A3XX voor een 'superjumbo' voor meer dan 600 passagiers alleen zal worden uitgevoerd wanneer de groeiprognoses in Azië een dergelijk toestel rechtvaardigen. De vice-president commerci zaken van Airbus meent overigens dat de financiële crisis in Azië van korte duur zal zijn. Wanneer de 'superjumbo' van Airbus eenmaal zal zijn gebouwd - een definitieve beslissing daarover valt waarschijnlijk dit jaar - zal de economische cyclus in Azië volgens Mason “weer positief zijn”.

Inmiddels kampt concurrent Boeing met grote tegenslagen. Airbus heeft volgens Mason veel minder problemen. Philippine Airlines heeft al vier Boeings, met een waarde van 600 miljoen dollar, afbesteld. Malaysia Airlines onderhandelt met Boeing over het opschorten van een order voor twintig toestellen. De fabrikant verwacht in de periode 1998-2001 zestig orders te verliezen. Wat Mason niet meldde was dat het Koreaanse Asiana zojuist een grote order voor 20 Airbus A-330 toestellen heeft geannuleerd. Dat de crisis in Azië Airbus minder hard zou treffen komt volgens Mason doordat de toestellen die Boeing in Azië levert, zoals de 777 en de 747, duurder zijn dan die van Airbus.

Mason was gisteren in Nederland om de cijfers over 1997 (“een fantastisch jaar”) van Airbus toe te lichten. Airbus boekte 460 harde orders, een stijging van 41 procent ten opzichte van de 326 bestellingen van 1996. Het aantal afgeleverde toestellen steeg met 44 procent van 126 naar 182, terwijl de totale orderportefeuille nu goed is voor 1009 vliegtuigen. Eind 1996 waren dat er 753.

Boeing tekende naar eigen zeggen voor 568 bestellingen, maar volgens Mason is onduidelijk in hoeverre dat om harde orders gaat.