Winterspelen nu al commercieel succes

De Winterspelen zijn nu al een groot commercieel succes. De Canadees Richard Pound, voorzitter van de marketingcommissie van de Spelen, maakte vandaag bekend dat de inkomsten in vergelijking met de Winterspelen van Lillehammer (1994) zijn verdrievoudigd. De tv-rechten leveren het IOC ruim een miljard gulden op. Daarvan gaat zestig procent naar het organisatiecomité.

Tasuku Tsukada, burgemeester van Nagano, erkende vanmorgen dat de kosten voor de organisatie twintig procent hoger uitvallen voor de stad dan was beraamd. De totale kosten van het evenement worden geschat op twintig miljard gulden. Daaronder vallen ook de kosten voor de aanleg van spoor- en snelwegen. Daarmee worden de Winterspelen het duurste evenement uit de geschiedenis. Met 2.400 atleten afkomstig uit 72 landen zijn de Spelen tevens de grootste aller tijden.

Toen Nagano in 1991 werd aangewezen als gast van de Winterspelen werden de kosten voor de stad op ruim 1,2 miljard gulden beraamd. Burgemeester Tsukada verklaarde dat het aantal verkochte toegangsbewijzen hoger uitvalt dan verwacht. Die staan, samen met sponsor- en tv-gelden, garant voor een kostendekkende begroting. Kritiek dat de faciliteiten na de Winterspelen nauwelijks van nut zijn, deed hij af als onzinnige opmerkingen. “Er is geen reden voor paniek. Alle faciliteiten zullen na afloop goed worden gebruikt.”