KLM bindt drie partners aan zich

SCHIPHOL, 31 JAN. Air UK, KLM Cityhopper en Air Exel, drie regionale luchtvaartmaatschappijen die tot de KLM-groep behoren, krijgen een nieuwe identiteit die hen dichter bij KLM moet brengen. De drie vliegen in het vervolg als KLM UK, KLM Cityhopper en KLM Exel door Europa.

Tijdens een presentatie van de nieuwe huisstijl van de KLM gisteren in een hangar op Schiphol-Oost werd bekendgemaakt dat de in totaal 72 vliegtuigen van de drie betrokken maatschappijen worden overgeschilderd in de blauw/witte huisstijl van de KLM, waaraan een zilverkleurige streep wordt toegevoegd.

De bedoeling van de restyling is de KLM beter herkenbaar te maken voor de klant. Met de operatie is volgens Rosa Zeegers, het nieuwe hoofd brand-management van KLM, een bedrag tussen de tien en twintig miljoen gulden gemoeid. De drie betrokken maatschappijen zijn voornamelijk actief in het vervoer van zes miljoen passagiers per jaar naar en van Schiphol vanuit 45 steden in Europa.

Het ligt in de bedoeling dat in een later stadium ook de Noorse regionale luchtvaartmaatschappij Braathens - waarin KLM een belang heeft van 30 procent - en de Duitse KLM-partner Eurowings zich bij de nieuwe huisstijl aansluiten. Opmerkelijk is dat KLM-dochters Transavia en Martinair wat restyling betreft voorlopig buiten schot blijven. Naar verluidt streven beide maatschappijen, ondanks groeiende druk vanuit het KLM-kamp, naar handhaving van zoveel mogelijk autonomie.