Met liefde. De mooiste liefdesverhalen. Contact, 158 blz. ƒ

10,- Remco Campert, Kester Freriks, Margriet de Moor en anderen over de liefde.

In deze jaren is Klemperer, als romanist en als mens, ervan overtuigd dat er wetenschappelijk te definiëren volksaarden bestaan. Daarbij komen de Fransen er aanvankelijk niet best af, geheel in overeenstemming met het algemene gevoel in Duitsland dat deze oer-vijand louche, lomp, kil en gevaarlijk is. Wel verbaast het Klemperer dat zo'n rotvolk zulke prachtige literatuur en ook de denkbeelden van de Verlichting heeft weten voort te brengen. Maar aan de andere kant: het bracht ook Rousseau voort met zijn stuitende 'terug naar de natuur', in zijn ogen de basis voor de massacultuur die de wereld de barbarij van nationaal-socialisme, bolsjewisme en Amerikanisme had gebracht. Wat hem onderscheidt van de meeste Duits nationaal voelende academici in de Weimarrepubliek is dat hij wel de noodzaak inziet van een verzoening van de 'arteigene Wesensmerkmale' van de Duitse en romaanse volkeren. Pas later in de nazitijd ziet Klemperer dat het denken in dergelijke nationale clichés wind in het zeil van de nazi's heeft geblazen en hij voelt zich er intellectueel schuldig over.