Bouazza stapt over

Uitgeverij Arena heeft een gevoelig verlies geleden: Hafid Bouazza, van wiens debuut De voeten van Abdullah meer dan 10.000 exemplaren zijn verkocht, is overgestapt naar uitgeverij Prometheus. Afgelopen najaar kondigde de uitgeverij nog aan dat het in januari de 'prachtige nieuwe vertelling' Paravion van Bouazza zou uitbrengen, maar in de voorjaarsaanbieding van Arena valt te lezen dat dit boek 'te zijner tijd' bij Prometheus zal uitkomen. Maar dan wel na Momo, want dat wordt het boek dat uitgever Mai Spijkers eind maart als eerste van Bouazza zal publiceren.

De jonge schrijver neemt samen met Prometheus-redacteur Plien van Albada tevens zitting in de redactie van het literaire tijdschrift Optima, dat onlangs overstapte van Contact naar Prometheus.

De afgelopen jaren waren er nogal wat wisselingen in de leiding bij Arena, dat zoekende was naar een nieuwe identiteit. Wegens die onzekere situatie stapt Bouazza over naar het veel grotere Prometheus. 'Ik geloof dat ik de derde uitgever in twee jaar ben', reageert Chantal D'Aulnis van Arena, 'en om een relatie op te bouwen met een auteur moet je samen een manuscript doorwerken. Paravion was nog niet in die fase. Ik vind het heel jammer dat ik die kans niet heb gekregen, maar ook begrijpelijk. Een auteur die iets beters kan vinden moet dat zeker doen.' D'Aulnis hoorde afgelopen december van Bouazza's overstap.

Volgens een medewerkster van Prometheus wil Bouazza met zijn overstap naar een serieuzere uitgeverij uit de hoek van de allochtone schrijvers komen, en zich presenteren als een Nederlandse auteur. Zowel Bouazza als Mai Spijkers waren de afgelopen dagen onbereikbaar voor commentaar.

'Wij wensen deze auteur alle succes toe', staat in Arena's voorjaarsaanbieding over het vertrek van Bouazza. Die opgewekte zin zal knarsetandend opgeschreven zijn. Op het moment zijn veel uitgeverijen op zoek naar talentvolle (jonge) Nederlandse auteurs. Uitgeverij De Geus nam onlangs NRC Handelsblad-redacteur Reinjan Mulder in dienst om te gaan werken aan het Nederlandstalige fonds, en van uitgeverijen als Vassallucci en de Bezige Bij is bekend dat ze zoeken naar jong talent. Extra sneu dus voor Arena dat uitgerekend de jeugdige, Nederlandstalige, goed verkopende Bouazza vertrokken is. Want wat blijft er eigenlijk nog over in het fonds van de uitgeverij? Het debuut De Toren van Joost van Wehl, waar Arena afgelopen najaar hoog mee inzette, is grotendeels geflopt. En cash cow Benoîte Groult loopt al zo ver in de zeventig dat je je kunt afvragen hoeveel boeken zij nog zal schrijven. Arena moet een list verzinnen, anders wordt het vermalen onder de rendementseisen van moedermaatschappij Perscombinatie Meulenhoff (PCM).