Shells Brent Spar wordt havenkade

LONDEN, 29 JAN. De Brent Spar krijgt een tweede leven als havenkade. De Brits-Noorse joint venture Wood-GMC zal het olieopslagvat in ringen snijden, die als fundering zullen dienen voor een veerbootkade in Mekjarvik bij Stavanger. Dat heeft Shell vanochtend op een massaal bezochte persconferentie in Londen bekendgemaakt.

Shell onderstreept dat de gekozen oplossing geen precedent is voor de andere olieplatforms in de Noordzee. De Brent Spar heeft een unieke structuur. Formeel moet het Britse ministerie van Handel en Industrie nog akkoord gaan met de keuze, maar Shell verwacht deze zomer al met het werk te kunnen beginnen. In 1999 zou de kade klaar moeten zijn.

De keuze voor de oplossing van Wood-GMC, een gelegenheidscombinatie van het Britse John Wood en het Noorse Maritime GMC, was het afgelopen weekeinde al uitgelekt. Anders dan in het oorspronkelijke plan van Wood-GMC zal de 'topside' (de opbouw met bemanningsverblijven) niet worden hergebruikt. Dat wordt te land gesloopt.

Wood-GMC zal de Brent Spar in ringen snijden terwijl het olie-opslagvat tussen twee zware drijvende bakken in kabels hangt. De demontage vindt plaats in de Erfjord, op de plaats waar de Brent Spar sinds de zomer van 1995 voor anker ligt.

De totale operatie wordt begroot op 23 à 26 miljoen pond. De 'deep-dumping' (afzinken in diep water) waartoe aanvankelijk in 1995 was besloten, werd begroot op slechts 4,7 miljoen. Maar met de nieuwe eisen die internationale overeenkomsten aan dumping stellen zou dat volgens Shell inmiddels ook 17 à 20 miljoen pond kosten. Onder meer zou de opbouw moeten worden verwijderd.

Wood-GMC is gekozen uit zes bedrijven die in januari 1997 door Shell werden uitgenodigd hun plannen in detail uit te werken. De plannen zijn later geëvalueerd door het onafhankelijke bureau DNV dat afgelopen oktober verslag uitbracht. Toen al werd duidelijk dat de strijd zou gaan tussen Wood-GMC en het bedrijf Brown and Root dat volledige sloop in Schotland beoogde. Shell heeft uiteindelijk de voorkeur gegeven aan het hergebruik van de andere oplossing.

Nog steeds houdt Shell staande dat afzinken uit milieu-oogpunt een goede oplossing was. Maar destijds is het afzinken alleen afgezet tegen volledige sloop. Nu ook gedeeltelijk hergebruik mogelijk blijkt, is dat laatste volgens Shell de “best haalbare milieu-oplossing”. In het begeleidende persbericht haalt Shell fel uit naar de milieuorganisatie Greenpeace die op bijna alle wezenlijke punten een verkeerde voorstelling van zaken zou hebben gegeven.