Grolsch stoot Pools belang af

Niet bekend

De snelgroeiende biermarkt in Polen was voor Grolsch de laatste plek waar de brouwer aanwezig was met de productie van een lokaal bier. Brewpole is ook marktleider in Polen. Maar de concurrentie van grote brouwers als Heineken en het Zuid-Afrikaanse SAB in Polen wordt steeds heviger. “Ik verheug me op de strijd”, zei Heinkenen-topman Karel Vuursteen vorig jaar. In de laatste halfjaarcijfers had ook Grolsch al gemeld dat de marges in Polen onder druk stonden. “De kosten gaan voor de baat uit. De verkoopkosten zijn opgevoerd in antwoord op toegenomen concurrentie.”

“De markt in Polen vraagt om belangrijke investeringen”, zegt een woordvoerder van Grolsch nu. “Die wilden wij alleen doen als er uitzicht was op een meerderheid in Brewpole.” Brewpole zal de komende tien jaar het merk Grolsch, het grootste buitenlandse merk in Polen, in licentie brouwen en distribueren. “Daarom hebben we gemengde gevoelens”, zegt de woordvoerder. “Zonder de participatie was het merk Grolsch nooit zo groot geworden in Polen. Maar het was wel degelijk de bedoeling om ooit de meerderheid in Brewpole te krijgen.”

Polen had een tweede thuismarkt moeten worden voor Grolsch, dat sinds 1 november wordt geleid door de Belg Jaques Troch. Grolsch trekt zich nu volledig terug op het eigen premium-merk, in licentie gebrouwen of via export vanuit Nederland. De woordvoerder: “We zijn een relatief kleine brouwer. Voor onze cijfers is het beter om niet in allerlei landen participaties te hebben.”