Een bruidsbeurs is zoiets als een advertentieblaadje, maar dan live; De bruid is big business

Aanstaande bruidsparen zijn een aantrekkelijke doelgroep voor het bedrijfsleven, van dansschool tot financieringsmaatschappij en van limousine-bedrijf tot banketbakker. Allemaal presenteren ze zich op het gestaag groeiende aantal bruidsbeurzen om romantische gevoelens om te zetten in klinkende munt. Alles is te koop en te regelen, als er maar wordt betaald. De dag dat ook een bruidegom op bestelling te leveren is, nadert met rasse schreden.

Mannen die niet willen trouwen, maar wier partner de laatste tijd vervaarlijk lang voor bruidsetalages blijft dralen, doen er goed aan naar een bruidsbeurs te gaan. Het is het meest effectieve middel tegen subtiele hints (“Wit staat me goed”), doorzichtige smoezen (“Dit bruidsblad lees ik puur uit interesse”) of ronduit krachtige taal (“Trouw met me of sterf ter plekke”). Goede kans dat het woord huwen nimmer meer wordt gehoord en men nog lang en gelukkig in zonde leeft.

Kort gezegd is een bruidsbeurs een advertentieblaadje, maar dan live. Want trouwen is big business geworden, althans voor degenen die aan de juiste kant van de rode loper staan. Het bedrijfsleven, van dansschool tot financieringsmaatschappij, strijkt neer op zo'n beurs om romantische gevoelens om te zetten in klinkende munt. En geef ze eens ongelijk. Met een gemiddeld budget van 20.000 gulden voor een complete huwelijksdag vormt de bruid (de man speelt in deze fase al geen beslissende rol meer) een aantrekkelijke doelgroep. Mierzoete folders en gratis proefkapsels moeten haar het hoofd zodanig op hol brengen dat een handtekening onder een bestelling of offerte snel is gezet.

Alles is te koop en te regelen, als er maar wordt betaald. En dus is 's nachts trouwen of in het weekeinde, huwen in een kerk maar zonder religieuze betekenis, een speciaal geschenk voor de vier ouders of een bruidstaart waaruit een echte fontein spuit. De dag dat ook een bruidegom op bestelling te leveren is, nadert met rasse schreden.

Tot die tijd fungeert hij vooral als illustratie bij het sprookje dat de bruid is. De bruidegom mag nog net mee naar het stadhuis - er was toch al op twee personen gerekend - maar is verder van marginaal belang voor het welslagen van de dag. Omgeven door rondfladderende duiven, achtervolgd door een schare bruidsmeisjes en -jonkers en gehuld in meters zijde is zij het middelpunt van de dag. Of zoals een bezoekster van een beurs in Den Haag het stelt: “Dierendag en vaderdag zijn voor de beesten, op moederdag en de trouwdag zijn wij aan de beurt.”

En dus wordt elke vrouwelijke bezoeker van een bruidsbeurs, of ze het wil of niet, direct na binnenkomst opgenomen in een kluwen vertegenwoordigers van gastengeschenkjes (teddybeertje met tekst: “Reuze bedankt en kom nog eens langsknorren” - ƒ 3,50 per stuk), bruidslingerie (het mooiste cadeau aan je man - vanaf ƒ 120), en uiteraard bruidsjurken (gemiddeld ƒ 2500, exclusief schoenen, tasje, sluier, hoedje, bloemenkrans en bruidssieraden).

De toekomstige bruidegom, op de beurs door de meeste vrouwen vervangen door mama, zusje(s) of hartsvriendin, komt er bekaaid van af. Aan zijn pak wordt gemiddeld ƒ 1400 uitgegeven, inclusief een paar bijbehorende sokken en een pochetje. Bruidegomsondergoed? “Voor de man raden wij eigenlijk gewoon een gemakkelijk boxershortje aan. Die verkopen wij niet. Die hebben ze zelf wel.”

Hier en daar treft men op een bruidsbeurs nog wel een bruidegom in spe aan. Schuifelend langs stands van 'videografen' die voor duizend gulden een 'filmische impressie' maken en muzikanten (hoe meer gelijkenis met Marco Borsato, hoe hoger het honorarium), probeert hij er iets van zijn gading te vinden. Dan, ergens in het midden van de zaal, slaakt hij een opgewonden kreet. Want daar staat een glimmende Lamborghini. En hij is te huur, goedkoper dan een stel koetsen en de bruidegom mag hem zelf besturen. Zou het dan toch ook nog de mooiste dag van zijn leven worden? “Daar pas ik niet in met mijn jurk.” “Hoe kan ik daar nou elegant uit stappen?” En: “We hadden toch net al besloten om koetsjes te nemen?” Waarmee min of meer democratisch wordt besloten dat de Lamborghini uiteraard uniek, maar toch niet zo'n goed idee is. De man van de koetsen kan opgelucht ademhalen, hij zag die paar duizend gulden bijna naar de modernere concurrent gaan.

De bruid is voor ondernemend Nederland als een rinkelende kassa met uitpuilende lade. Het geld ligt voor het grijpen voor wie de juiste emotie weet te bespelen. Weet u wel dat u ook dood kunt gaan?, luidt, ontdaan van verhullende termen, de boodschap van een verzekeraar op een bruidsbeurs. Nee, dat wist het jonge stel nog niet. Dan kunnen ze maar beter ter plekke geheel vrijblijvend een offerte voor een levensverzekering laten maken. En nu ze er toch zijn: is de inboedel al gecovered? Het pensioen geregeld? En als er kinderen komen? Want negen van de tien stellen trouwen nog altijd wegens een kinderwens. Spaarregelingetje? Kredietje?

En wat als het misloopt, als al die uitputtende voorbereidingen voor niets blijken te zijn geweest? Want het 'meid, je trouwt maar één keer' van een meelevende vriendin is in ten minste 30 procent van de gevallen een pertinente leugen. Een huwelijk duurt in Nederland gemiddeld elf en een half jaar. Dan wil hij een snelle auto en zij een man die beter begrijpt hoe zij zich voelt.

Met dit doemscenario in het achterhoofd laten heel wat beursbezoekers stiekem een folder van een huwelijksverzekeraar in de bijgeleverde plastic tas glijden. Anders dan de naam doet vermoeden, is slechts de huwelijksdág verzekerd. In het geval een van de partners door ziekte is verhinderd, er nationale rouw is of de trouwlocatie afbrandt, worden gemaakte kosten vergoed en kan het stel een nieuwe datum prikken. Onwillige partners die op het moment suprême verstek laten gaan, vallen overigens niet onder de voorwaarden.

Een stel dat ongeschonden uit de voorbereidingsfase van de trouwdag komt, heeft een zekere garantie op kans van slagen van de komende verbintenis. Wie dacht dat met de beslissing om te trouwen de grootste hindernis al was genomen, komt voor nog veel hetere vuren te staan: nemen we een band of toch maar een tafelgoochelaar en wie vragen we eigenlijk als getuigen?

Die laatste vraag is een onuitputtelijke bron van familieruzies, waardoor ook na grondige voorbereiding het huwelijksfeest in het water kan vallen. Bijna iedereen kent er wel één: de verbitterde broer die het pak al naar de stomerij had gebracht of het nichtje dat al maanden met gloeiende oren onder de droogkap zat voordat ze vernam dat een ander uitverkoren was te getuigen. Zo blijkt maar weer: alle huwelijken, ook de goede, kennen slachtoffers.

De bruidsbeurs doet je definitief de moed in de schoenen zakken. Er zijn zoveel dingen om aan te denken dat je bijna zou vergeten dat het ook nog leuk moet worden. De beurs levert volgens het promotiemateriaal de origineelste ideeën voor het festijn. Wie echter echt origineel wil zijn, laat een bezoek aan een bruidsbeurs achterwege, trouwt zonder ruchtbaarheid, gaat nooit vreemd en blijft tot in lengte van dagen in harmonie bij elkaar.

INFORMATIE

BEURZEN

Love & Marriage Beurs:

31 jan en 1 feb: Rijnhal Arnhem

7 en 8 feb: Turfschip Breda

14 en 15 feb: Beursgebouw Eindhoven

14 en 15 nov: IJsselhallen Zwolle

12 en 13 dec: Jaarbeurs Utrecht

Geopend 10-18 uur, entree ƒ 20 incl bruidsmodeshow. Inl 076-5870666

Bruidsbeurs 98:

30 jan 19-22u30, 31 jan 13-22u30, 1 feb 10-19u30 in het MECC in Maastricht. Met grote bruidsmodeshow. Entree ƒ 20. Inl 043-3838383

TIJDSCHRIFTEN

Bruid & Bruidegom: driemaandelijks magazine over etiquette, bruidsmode en trends. Met veel foto's en een adressenlijst. Abonnement ƒ 60 per jaar (vier edities), losse verkoop ƒ 9,95. Inl 0161-459569

Trouwen: Glossy met reportages, advertenties en ideeën voor de trouwdag. Verschijnt vier maal per jaar. Prijs ƒ 9,95. Te koop in grote lectuurshops. Inl 010-4210011

ORGANISATOR

Bureau De Ceremoniemeester organiseert trouwdagen op bijzondere locaties of met een thema. Mogelijkheden o.m.: een Venetiaans feest in een kerk met Quasimodo als gastheer, een avond in jaren '20-stijl met een Big Band of Boulevard d'Amour, een trouwfeest in nachtclubsfeer met een blind date-spel en diverse zangers. Ook eigen ideeën kunnen worden uitgewerkt. Met afdelingen in acht plaatsen verspreid over Nederland. Inl. 020-6473917

VALENTIJNSDAG

Op za 14 feb organiseert het Renaissance Amsterdam Hotel (Kattengat 1) een diner voor geliefden. Prijs ƒ 65 p.p. Een Valentijnsarrangement is ook mogelijk: het bestaat uit een Cupido cocktail, driegangendiner, overnachting, rode rozen op de kamer en een Champagne-ontbijt. Prijs ƒ 162,50 p.p. Inl 020-5512030 (arrangement) of 020-5512044 (diner)

VERZEKERING

Een huwelijksdagpolis is af te sluiten bij diverse verzekeraars, waaronder De Amersfoortse (033-4642911) en De Goudse Verzekering Maatschappij (010-4362075). Vergoed worden onder meer: huur bruidskleding, trouwvervoer, feestzaal, catering, foto- of videograaf en artiesten. Premie (afhankelijk van gemaakte kosten) vanaf ƒ 85.

AUTO'S

Ben Franse BV. Luxe auto's van Lincoln Stretched Limousines tot oude Cadillacs. Zelf rijden kan, maar de chauffeur is bij te leveren.Inl 010-2130051/070-3588555. Vestigingen Den Haag en Rotterdam, open ma 13-17u30, di t/m vr 10-17u30, za 10-21u. Koopavond 19-21u.

Oldtimer Autobus Services

Gespecialiseerd in groepsvervoer. Mogelijkheden onder meer: Amerikaanse schoolbus, Engelse dubbeldekker en Zwitserse postbussen. Eventueel met historische stadsrit op de trouwdag. Inl. 078-6210479

TROUWLOCATIES

In de meeste gemeenten kan ook anders dan in het stadhuis worden getrouwd, bijvoorbeeld in een hotel, kerk of historisch pand. Daar zijn wel extra kosten aan verbonden. Inlichtingen bij de gemeente.

INTERNET

Websites over trouwen zijn meestal reclamepagina's van diverse bedrijven. Op sites van de gemeenten is soms informatie te vinden over trouwlocaties en kosten. Van commerciële aard, maar wel compleet is www.trouwen.nl met informatie over winkels in de eigen regio, laatste bruidsmode en de mogelijkheid een eigen trouwring te ontwerpen.