Alleen merk Marantz blijft; Philips stapt af van diversiteit in merknamen

ROTTERDAM, 29 JAN. Philips wil mondiaal afstand doen van vrijwel al zijn verschillende merknamen. Alleen Marantz zal blijven bestaan als een merknaam voor audio-apparatuur van topkwaliteit.

Dat heeft een woordvoerder van Philips vanmorgen desgevraagd bevestigd. “Lokale merken en merkjes zullen op termijn verdwijnen”, zegt zij. Philips doet de uitspraak naar aanleiding van een interview in het bedrijfsblad Mondial. Marketingdirecteur G. Dufour zegt daarin: “We willen duidelijk een merk, een gezicht naar de markt.”

Het streven naar opheffing van regionale merken is opmerkelijk. Directeur J. Post van Philips Nederland stelde in januari vorig jaar nog dat zogenoemde flankerende merken als Aristona en Mazda (en Marantz) zouden blijven bestaan. Post deed zijn uitspraak kort nadat Philips had bekendgemaakt dat het de banden wilde doorsnijden met zijn Duitse dochter Grundig. Een van de argumenten daarvoor was dat Philips toewilde naar een merk. Post stelde dat Philips meer met het merk Philips zou gaan doen, maar wel met behoud van een aantal regionale merken.

Nu nog gebruikt Philips merken als Philips-Magnavox, Norelco en Philips-AT&T in de Verenigde Staten. Die merken zullen verdwijnen. Hetzelfde geldt voor merken als Aristona, Radiola, Mazda en Walita. Namen die verwijzen naar (de eigenschappen van) een specifiek produkt zoals Philishave of Philips Matchline zullen wel blijven bestaan.

Volgens Dufour zijn de marketinginspanningen van Philips nog te veel versnipperd. Voortaan zullen ze worden geconcentreerd op belangrijke nieuwe produkten die “het imago van Philips kunnen uitdragen”. Dufour doelt op produkten als Flat TV (televisie met plat scherm) , DVD (digitale video disk, opvolger van videoband en cd), Velo (kleine draagbare computer) en Genie (mobiele telefoon). Ook spraakherkenning is een product dat Philips een duidelijk gezicht kan geven naar de consument.

Volgens Dufour geeft Philips in vergelijking met de concurrentie weinig geld uit aan reclamecampagnes. Daarin komt verandering. “Dat betekent niet dat we het meeste zullen gaan uitgeven”, aldus Dufour. “Dat kunnen we ons nog niet veroorloven, maar we zullen een niveau van advertentie-uitgaven [vaststellen] dat overeenkomt met de omvang van het bedrijf en onze ambities.” Hoeveel Philips wil besteden zegt hij niet.