Natalie Imbruglia lijkt onverstoorbaar

Concert: Natalie Imbruglia. Gehoord: 27/1 Paradiso, Amsterdam. Opnamen van het concert zo 1 febr. in het KRO-programma Leidsekade Live.

Dat Natalie Imbruglia ooit actrice was laat ze soms wel erg duidelijk zien. Als ze in Leave Me Alone zingt: “You don't want to hold me (..)/ You don't want to love me”, begeleidt ze haar woorden met een nadrukkelijk nee-schudden. Dat soort overdadige gezichtsexpressie heeft Imbruglia niet nodig. Want ook bij een live-optreden is haar stem precies zo vol en krachtig als haar royale mond belooft.

Net als Kylie Minogue en Jason Donovan is Natalie Imbruglia (spreek uit: Imbroelja) haar carrière begonnen in de Australische soapserie Neighbours. In 1994 vertrok ze naar Engeland en verloor zich in het Londense nachtleven - om enkele jaren later weer boven water te komen met het idee dat ze zangeres wilde worden. Dat had ze snel voor elkaar. Haar cd Left of the Middle verscheen eind vorig jaar en de single Torn staat nu al weken hoog in allerlei hitparades. Imbruglia's stijl van songschrijven is divers. Gisteravond tijdens haar eerste en uitverkochte optreden in Paradiso, Amsterdam, begon ze met het Alanis Morissette-achtige Intuition, waarin het lieve kindvrouwtje en de doorleefde kenau om voorrang vechten. Maar behalve dit soort rocknummers speelde ze ook lichtvoetige popliedjes in de lijn van haar single Torn, en nummers als Leave Me Alone dat omfloerst en atmosferisch klinkt. Het is een prettig repertoire, al ontbreekt er soms een duidelijk eigen geluid.

Ze gaf een kort concert waarin bijna alle liedjes van de cd werden uitgevoerd, door een bescheiden en doeltreffend spelende band. Ondanks haar nog korte loopbaan als zangeres maakt Imbruglia een onverstoorbare indruk. Ze banjert over het podium, danst en lijkt nauwelijks onder de indruk van de bijval van het publiek. Het was jammer dat ze zich tijdens de instrumentale gedeeltes vaak terugtrok achter op het podium, waar ze met haar zwarte kleren nagenoeg wegviel tegen het achtergronddoek. Dat was merkwaardig gedrag voor iemand die te oordelen naar meezingteksten als Dedoo, doo, doo/ Nenaa, naa, naa' (in Intuition) ook wel lijkt te weten dat ze ooit in een arena zal staan.