Familie uit directie SHV; Makro voelt terugval Azië in omzetten

AMSTERDAM, 24 JAN. Het familiebedrijf SHV Holdings heeft zijn prognose voor de gang van zaken bij de ongeveer 50 Makro vestigingen in Azië neerwaarts moeten bijstellen naar aanleiding van de economische terugval in de regio. Dat heeft een woordvoerder van het concern gistermiddag gezegd.

Volgens de laatst bekende gegevens, over 1996, had Makro in Azië een omzet van ongeveer 4,4 miljard gulden. Dat was toen 22 procent van de totale omzet van de zelfbedieningsgroothandel.

“De Makro heeft een bijzondere formule, met een sterke concentratie in voedingsmiddelen. Basisvoedselproducten blijven zich verkopen. Maar door de devaluaties van lokale valuta's zullen wij het merken in de omzetten”, aldus de SHV-woordvoerder. Hij wilde geen concrete cijfers geven over de verwachte omzetdaling. De belangrijkste markten in Azië voor Makro, in omzet gemeten, waren in 1996 Thailand, Taiwan, Indonesië, Maleisië en Zuid-Korea.

SHV, het grootste Nederlandse familiebedrijf, meldde gistermiddag dat de winst voor eigen aandeelhouders vorig jaar “20 tot 25 procent” hoger lag dan in 1996 (322 miljoen gulden). Dat komt neer op minimaal 386 miljoen gulden.

Daarnaast incasseert het concern een boekwinst op de verkoop van de Europese Makro winkels van 4,1 miljard gulden.

SHV (30 miljard gulden omzet in 1996, bijna 67.000 werknemers) kondigt tevens aan dat de vier jaar geleden doorgevoerde splitsing in twee aparte kernbedrijven Energy en Makro wordt teruggedraaid. Alle activiteiten worden samengevoegd onder SHV Holdings. SHV is officieel op de Antillen gevestigd, maar houdt in Utrecht kantoor.

Verder trekt de familie Fentener van Vlissingen, de grootaandeelhouder van SHV, zich terug uit de dagelijkse leiding. P. Fentener van Vlissingen verruilt zijn functie als president-directeur van de holding per 1 juli voor die van president-commissaris. Hij treedt af als president-directeur “omdat zijn taak alsdan is afgerond”, zo zegt SHV. De dagelijkse leiding komt in handen van P. Klaver.

De samenvoeging onder SHV Holdings hangt volgens een woordvoerder nauw samen met de verkoop eind vorig jaar van de Europese Makro-vestigingen aan de Duitse partner Metro, een Duitse detailhandelsgigant. SHV houdt twee kernactiviteiten, de verkoop van vloeibaar gas (in bedrijven als Calor en Primagaz) en recycling, plus een aantal beleggingen.

De Europese Makro-winkels stonden voor 1,3 miljard gulden in de boeken en leverden bij verkoop 5,4 miljard gulden op, waarvan ongeveer 2 miljard gulden werd ontvangen in de vorm van aandelen van Metro. SHV bezit daardoor ongeveer 8 procent van Metro. De belangen in de resterende Makro's in Zuid-Amerika en Azië, die als zelfstandige organisaties worden voortgezet, vallen in het vervolg in de categorie beleggingen. Ook het pakket Metro-aandelen wordt aangemerkt als een belegging.