Doeltreffende metal van de Deftones

Concert: Deftones. Gehoord: 23/1 Paradiso, Amsterdam. Herhaling: 24/1 Nighttown, Rotterdam.

Hardrock is niet meer het langharige, ongewassen monster dat het eens was. De nieuwe metal van groepen als Korn en Deftones trekt een intelligent en vooral jong publiek dat zelf wel uitmaakt wat voor uniform het draagt, zolang er maar drie parallelle strepen op staan. De firma Adidas sponsort de uit Sacramento, Californië afkomstige Deftones en dat is maar goed ook, want zanger Chino Moreno raakt elke avond wel een paar schoenen kwijt bij de snoekduiken die hij, ook gisteren in een uitverkocht Paradiso, in het publiek maakt.

De eerste dertig seconden van zo'n metalconcert zijn doorslaggevend. De band komt op, de gitaren worden ingeplugd, de drummer tikt af en als de stemming in de zaal op dat moment explodeert, hoeft de band bij wijze van spreken hetzelfde tempo en dezelfde gitaarriff maar in te zetten om de meute opnieuw aan het springen te krijgen. Morello deed daar een schepje bovenop door de samengebalde woede die zijn stem en verkrampte lichaamshouding uitstraalden. “I feel sick”, schreeuwde hij en het publiek reageerde met een collectieve vreugdedans.

Van muzikale voorbeelden als Bad Brains en Faith No More leerden de Deftones dat minder noten soms voor meer effect kunnen zorgen, zolang ze met de vaart en het kabaal van een mitrailleur worden afgevuurd. Dat er toch nog een zekere swing in de muziek zat, was te danken aan drummer Abe Cunningham die met zijn beheerste afterbeat een onderliggend soul- of hiphopgevoel aan het spervuur van vervormde gitaarklanken toevoegde. Morello's teksten behelsden soms niet meer dan een hartgrondig uitgespuwd “fuck, fuck, fuck”. Het was een effectieve manier om af te reageren en om overtollige energie kwijt te raken. Vraag echter niet om muzikale variatie, want die was er alleen in het snelle en het iets minder snelle tempo.

Tot de onwaarschijnlijke fans van hun louterende lawaai behoort Madonna, die de Deftones strikte voor haar Maverick-label. De tweede cd Around The Fur is een kassucces zoals Madonna ze de afgelopen jaren niet meer heeft gekend. In Paradiso lieten de Deftones zien dat ze klaar zijn voor het grotere werk, dankzij een zanger met een meer dan gemiddelde uitstraling en muziek die in al haar doeltreffende rechtlijnigheid aan de beperkingen van traditionele metal onstijgt. VPRO's Lola da Musica besteedt op 6 februari aandacht aan dit nieuwe hardrockfenomeen.