Ronaldo bloot bij Super Bowl !

Voor wie dacht dat zondag gewoon een zondag is: het is Super Sunday. Dan zitten 130 miljoen Amerikanen, bijna de helft van de bevolking, voor de televisie en kijken naar de finale van de footballcompetitie. Gezellig, met familie, vrienden en een Budweiser. Voor de gelegenheid hebben ze deze week voor een miljard dollar (twee miljard gulden) aan snacks in huis gehaald.

De wedstrijd gaat dit jaar tussen de Green Bay Packers, de kampioen van vorig jaar, en de Denver Broncos, maar dat maakt de Amerikanen niet zo veel uit. De Super Bowl, die voor de 32ste keer wordt gespeeld, is zelden spannend. Wat doet het er toe? De afsluiting van het seizoen, altijd op de laatste zondag van januari, is uitgegroeid tot een nationale feestdag, met de televisie als het middelpunt van de aandacht.

Sommige beurshandelaren volgen de Super Bowl met zweet in de handen. Zij kennen de betrouwbaarheid van de Super Bowl Stock Exchange Predictor: meer dan 90 procent. Na zondag weten ze exact wat ze van dit beursjaar kunnen verwachten.

De Predictor is kinderlijk eenvoudig. De Super Bowl gaat tussen de winnaars van de twee nationale competities, de National Football Conference (NFC) en de American Football Conference (AFC). Wint een team uit de NFC, dan zal dit jaar de Dow Jones stijgen. Wint een ploeg uit de AFC, dan zal de index dalen.

De laatste drie jaar is de Dow steeds met meer dan 20 procent gestegen. Dat kan ook niet anders: NFC-teams werden kampioen. De laatste keer dat de voorspeller fout zat was in 1990, toen de San Francisco 49'ers uit de NFC kampioen werden, maar de Dow Industrial 4,3 procent daalde.

De nuchtere buitenstaander oppert natuurlijk dat de beurskoersen vaker stijgen dan ze dalen en dat de NFC een sterkere competitie is dan de AFC - logisch dus. Maar geen Amerikaanse beurshandelaar die hiervan wil horen, zo vlak voor Super Sunday. De magie van de Super Bowl moet intact blijven. Het is toch niet zo maar een wedstrijd?

Voor NBC kan de hype rondom de Super Bowl niet groot genoeg zijn. Het is de laatste keer dat de omroep de wedstrijd uitzendt en NBC wil nog één keer grof verdienen. Volgend jaar zijn de uitzendrechten van de Amerikaanse footballcompetitie in het bezit van CBS en ABC, die vorige week vier miljard dollar betaalden voor acht seizoenen football. En dat is het waard.

De Amerikaanse televisiezenders haalden in 1997 een kwart van hun advertentie-inkomsten uit sportevenmenten, zo'n 3,5 miljard dollar. Veertig procent daarvan werd verdiend aan de verkoop van reclamespotjes tijdens footballwedstrijden.

Voor de Super Bowl staan de adverteerders in de rij. Ze betalen het recordbedrag van 2,6 miljoen dollar per minuut maar al te graag. En niet alleen omdat de wedstrijd het best bekeken programma van het jaar is.

De televisiespotjes zijn een onderdeel van de traditie. De Amerikanen gaan er even lekker voor zitten, want op Super Sunday verschijnen de nieuwste reclamefilmpjes.

Nike komt met een spotje waarin de voetballer Ronaldo en de Olympisch kampioen Michael Johnson bijna naakt verschijnen; om de nieuwe kledinglijn de promoten. Een risico, want al te aanstootgevende reclame, daar houden Joe Sixpack en zijn vrouw niet van. Vorig jaar probeerde Holiday Inn met een transseksueel de aandacht te trekken. De reclame werd een flop, de hotelketen heeft het spotje nooit meer laten zien.

Pepsi gaat zondag weer de strijd aan met de grote concurrent Coca Cola. De frisdrankfabrikant heeft drie minuten reclametijd gekocht. Coca Cola richt zich meer op de verkoop van haar drank in het Qualcomm Stadium in San Diego, waar de wedstrijd wordt gespeeld. Maar daar moeten ze bij Pepsi een beetje om lachen: dat is het bereik van slechts zeventigduizend consumenten.

Sommige Super Bowl-reclamefilmpjes zijn klassiekers geworden. Zoals de spot waarin Apple zijn Macintosh-computer lanceerde. Een donkere, sombere reclamefilm, gebaseerd op George Orwells 1984, die insloeg als een bom. Het jaar erop probeerde Apple het weer met een soortgelijk filmpje, maar tóen was de toon net niet goed: te somber, te donker, vonden de Amerikanen.

Budweiser wil niet dezelfde fout maken. Vorig jaar was de spot van het biermerk het grootste succes van Super Sunday. Een weinig spectaculair filmpje - geen bloot, geen filmsterren, maar drie kikkers die 'Bud-Wei-Ser' kwaken. Voor dit jaar heeft 'Bud' iets met hagedissen in petto.

Zondag beslissen de Amerikanen of ze Budweiser lekker vinden of niet. En of Nike 'in' is of 'uit'. Super Sunday maakt aan alle onzekerheid een eind. Eén ding was al zeker: de Green Bay Packers zijn veel te sterk voor de Denver Broncos. De uitslag wordt 42-10, voorspellen de kenners. Het wordt een mooi jaar op Wall Street.