Meer verstand van Bavaria

Het inschakelen van bekende Nederlanders voor reclame wint aan populariteit. Martine Bijl en Rijk de Gooyer zijn allang niet meer de enigen die in de Ster verschijnen. Tegenwoordig prijst Katja Schuurman de computers van Laser aan, heeft Sanex de superfitte Rintje Ritsma ingelijfd, maakt Elfstedentochtwinnaar Henk Angenent zich sterk voor The Greenery-spruitjes en blijkt Johan Cruijff bereid toe te geven dat ABN Amro van centen meer verstand heeft dan de ex-voetballer zelf.

Maar het is de vraag of die ondernemers wel beseffen dat er risico's zijn verbonden aan het adopteren van een bekende Nederlander. Dat zie je maar weer aan het kleine drama rond Monique van de Ven en FBTO. Deze maand kwam uit dat Van de Ven, die al jaren FBTO-verzekeringen aanprijst, haar eigen hypotheek bij Aegon heeft afgesloten.

Maar deze misstap is kinderspel vergeleken bij de ellende die René Froger onlangs voor Bavaria veroorzaakte. Op de voorpagina van De Telegraaf was onlangs onder de kop 'René Froger reed in België 220 km/u' te lezen dat de zanger zich voor de rechter moet verantwoorden voor 'gevaarlijk rijgedrag'. “Zo nu eerst een Bavaria”, laat de bierfabrikant Froger in een tv-commercial zeggen. Ja, en dan zeker met tweehonderd de weg op, zal het publiek nu denken.

Verzekeraar Ohra kroop vorig jaar door het oog van de naald toen Marco Bakker met een stuk in zijn kraag op het VIP-dek van de Arena een dodelijk ongeluk veroorzaakte. Niet zolang daarvoor was Bakker te bewonderen in een Ohra-spotje, waarin de operazanger bij een ongeluk betrokken raakt en bij wijze van grap door de wegsleepdienst niet herkend wordt. Gelukkig voor Ohra was de Bakker-reclame tijdens het Arena-ongeluk al weer even van de buis.

Toch kan het gebeuren dat een adverteerder zelfs nadat hij afscheid heeft genomen van zijn bekende Nederlander nog schade ondervindt van het voormalig boegbeeld. Dat overkwam de - inmiddels van naam gewijzigde - verzekeringsmaatschappij Victoria Vesta. In 1996 werd Johnny Kraaijkamp jr., de acteur die jarenlang optrad als de verzekeringsagent met 'gelukkig meer verstand van verzekeren', door de Amsterdamse politie van de weg gehaald omdat hij te veel had gedronken. De Telegraaf deed verslag van de gebeurtenis: “Dat Johnny Kraaijkamp niet alleen verstand heeft van verzekeren, maar ook van een goed glas, bleek gisteren bij de Amsterdamse politierechter”.

Het zijn niet alleen Nederlandse beroemdheden die over de schreef gaan. Zo stootte Pepsi Cola nog niet zo lang geleden zijn neus toen Michael Jackson - het gezicht van Pepsi - volgens de media meer dan gezonde interesse toonde voor kleine jongens. Het is te hopen dat de Spice Girls zich nog even gedragen.