Postcodeloterij koopt voor vier miljoen rivaal

DEN HAAG, 21 JAN. De Nationale Postcodeloterij gaat voor vier miljoen gulden de Sponsorloterij overnemen. De concurrentiestrijd tussen de Postcodeloterij en de Staatsloterij, de twee grootste loterijen in Nederland, gaat daarmee een nieuwe fase in.

Het bestuur van de Postcodeloterij bevestigde vanochtend dat deze week overeenstemming is bereikt met het bestuur van de Sponsorloterij over de overname. De Postcodeloterij is dank zij een uitgekiende mix van wervelende tv-shows, hoge prijzen en bekende benificiënten in korte tijd uitgegroeid tot de grootste goede doelen loterij van Nederland.

De Sponsorloterij komt voort uit de humanistische beweging. Kenmerkend voor de Sponsorloterij is dat de deelnemers zelf bepalen aan welke organisatie de netto-opbrengst van hun lot zal worden uitbetaald.

Vereniging Humanitas, oprichter van de Sponsorloterij, krijgt voor de verkoop van de Sponsorloterij dit jaar totaal 4 miljoen gulden uit de opbrengst van de Postcodeloterij. Humanitas zocht een nieuw, professioneel management voor de Sponsorloterij, omdat is gebleken dat het heel moeilijk is om in deze tijd op overwegend vrijwilligersbasis een succesvolle loterij te runnen.

De Sponsorloterij en de Postcodeloterij zijn allebei in 1989 opgericht. De Sponsorloterij haalt jaarlijks niet meer dan 25 miljoen gulden bruto op, de Postcodeloterij bijna 450 miljoen. De Postcodeloterij denkt de opbrengst van de Sponsorloterij alleen al in het eerste jaar te kunnen verdubbelen. De directie van de Sponsorloterij komt in handen van het Amsterdamse reclame- en marketingbureau Novamedia, het bedrijf dat destijds de Postcodeloterij heeft opgezet en nog steeds runt.

De Staatsloterij heeft volgens de Postcodeloterij ook belangstelling getoond voor de Sponsorloterij. “Maar de Sponsorloterij voelt zich meer aangetrokken tot ons goede-doelen concept”, aldus de woordvoerder van de Postcodeloterij. De Staatsloterij kon dit vanochtend “bevestigen noch ontkennen”. “Maar we zijn wel altijd geïnteresseerd om onze positie te versterken.”

De Postcodeloterij is inmiddels naar de rechter gestapt om te voorkomen dat de Staatsloterij de volgende maand een 'cultuurloterij' start ten behoeve van culturele instellingen. De Postcodeloterij vindt dat ze zèlf een dergelijk spelletje beter kan uitvoeren en dat ze door de overheid in de gelegenheid gesteld moet worden om een aanbieding uit te brengen.