Nastassja Kinski

In een reeks profielen van gezichtsbepalende sterren deze week Nastassja Kinski, heldin van Wenders en Polanski uit de vroege jaren tachtig, die in One Night Stand een interraciale romance met Wesley Snipes beleeft.

Ze is pas 38, maar het ziet er naar uit dat ze de filmgeschiedenis zal ingaan als een ster uit de vroege jaren tachtig. Want toen, als begin-twintiger, speelde Nastassja Kinski de rollen van haar leven, onder de hoede van regisseurs die er toe deden. Ze was een danseres in Coppola's Las Vegas-film One from the Heart. Ze speelde een sexy roofdier in Schraders remake van Cat People . En voor een hele generatie werd ze onsterfelijk in het zuidelijk-Amerikaanse epos Paris, Texas (1984): als de woest mooie, enigszins verlopen vrouw in een hoerenkast was zij de blikvanger van de commercieel succesvolle film die Wim Wenders in Cannes de Gouden Palm bezorgde.

De groenogige Kinski, geboren Nakzynski (op 24 januari 1959 in West-Berlijn), zat toen al een decennium in het vak. Als dochter van de Pools-Duitse acteur Klaus Kinski debuteerde ze op 15-jarige leeftijd in Wenders' Falsche Bewegung, en speelde ze sensuele jonge-meisjesrollen in Krimi's en andere televisiefilms. Niet lang daarna kreeg ze een relatie met de 25 jaar oudere Roman Polanski; hij stuurde haar naar de theaterschool in Los Angeles en vervolgens naar het platteland van Dorchester, waar ze ervaring opdeed voor de rol die haar doorbraak zou betekenen: de naïeve plattelandsschoonheid Tess in de gelijknamige Polanski-verfilming van Thomas Hardy's Tess of the d'Urbervilles (1979).

Een paar jaar later was Kinski op het toppunt van haar roem. Mede dankzij haar stormachtige liefdesrelaties met beroemdheden als Marcello Mastroianni (haar tegenspeler in Cosi come sei/Blijf zoals je bent 1978) en Milos Forman was ze een van de favorieten van de film- en roddelpers. En naar verluidt was de populairste pin-up op Amerikaanse studentenkamers de Richard Avedon-foto waarop ze naakt poseerde met een om haar lichaam kronkelende koningspython - een subtiele verwijzing naar de wilde sensualiteit die na Cat People een tijdje haar handelsmerk was.

Hoewel Kinski met haar ranke figuur en meisjesachtige voorkomen geen last zou moeten hebben van typecasting als dom blondje of sexy brunette, kreeg ze na Paris, Texas eigenlijk geen rollen meer waarin ze als actrice kon schitteren. Fans hebben misschien nog goede herinneringen aan Torrents of Spring of Night Sun, drama's naar Russische klassieken, maar de rest van haar oeuvre is in de meeste filmencyclopedieën niet eens een vermelding waard. In de jaren negentig verdween ze zelfs helemaal van het scherm, en wijdde ze zich aan het alleenstaand moederschap.

One Night Stand van de gerenommeerde Mike Figgis zal haar carrière jammer genoeg niet op een ander spoor brengen. Kinski is in de rol van de overspelige raketgeleerde (!) charmant en verlegen-sensueel, maar heeft geen schijn van kans in een film die aan alle kanten rammelt. En dus blijft ze zoals ze was: het eeuwige jonge meisje dat de belofte van haar droomstart nooit waarmaakte.