Bedrag op kassabon vaak te hoog

ROTTERDAM, 21 JAN. Het controleren van de kassabon in de supermarkt loont de moeite. Slechts één op de drie kassabonnen geeft het juiste aankoopbedrag aan. Bij ruim 70 procent van de bonnen met fouten valt de afwijking nadelig uit voor de consument.

In het weekblad Panorama staan deze week de resultaten van de steekproef die het blad nam bij zestien filialen van de supermarktketens Albert Heijn, Super, C1000 en Edah. Verslaggevers van het blad deden in elke winkel voor ongeveer vijftig gulden boodschappen en kozen daarbij vooral artikelen die in de aanbieding waren. Daar zit namelijk meestal de fout. Producten die in de schappen 'nu slechts' 1,49 kosten, maar aan de kassa 3,98 (mandarijnen bij Super in Utrecht) of 'gratis' deodorant bij aankoop van een aftershave, waarvoor 9,95 in rekening wordt gebracht (Super in Zandvoort).

Het bontst maakte de Albert Heijn in Breda het. Van de zeventien gekochte artikelen bleek aan de kassa vijf keer de verkeerde prijs achter de barcode verscholen te zitten.

Het verschil bedroeg 3,90 gulden (10,6 procent van het aankoopbedrag). Gemiddeld betaalde Panorama 2,6 procent te veel. Bij drie supermarkten, alle in Utrecht (Albert Heijn, C1000 en Edah), viel het verschil in het voordeel van de klant uit.

De betrokken supermarktketens reageren onaangenaam verrast op de resultaten van de steekproef. Albert Heijn doet de zaak af als een exponent van de eindejaarsdrukte; Panorama koos twee hectische dagen in december voor de steekproef. Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel vindt geen enkel excuus aanvaardbaar voor foute kassabonnen.

“Elke cent die een klant te veel betaalt, is er één te veel”, aldus een woordvoerder, die de steekproef slecht voor het imago van de branche noemt. Voor Vendex Food Group (Edah), De Boer Unigro (Super) en Schuitema (C1000) zijn de resultaten van de steekproef aanleiding voor nader onderzoek.