Te weinig en te vroeg

Manmoedig trachten dagbladen en omroepgidsen hun lezers op de hoogte te houden van het complete aanbod aan (speel)films dat dagelijks via de kabel de huiskamer binnenkomt. Het grootste probleem is misschien nog wel het selecteren van het beste uit het bonte pakket. Er wordt al enige tijd gespeculeerd over een krant of weekblad op maat van de individuele lezer. Iets dat denkbaar is via Internet. Houdt u van Italiaanse westerns, Ursula Andress en Nederlandse documentaires van voor 1970, via e-mail blijft u op de hoogte.

Een interessant experiment lijkt dus de nieuwe 24hr Cinema Service van de VPRO (cinema.vpro.nl). De vorige week geopende site bevat uit verschillende databases (Nederlands Filmmuseum, Nederlands Filmfestival, Skrien, VPRO en nog een paar instellingen) verzamelde informatie over 27.765 filmtitels. De gebruiker kan zelf filters samenstellen: zoals op titel, regisseur, land, acteur, en ook aangeven welke kanalen hij kan ontvangen.

Doorklikken naar informatie over de films levert in het beste geval een uitvoerige synopsis op en soms een relevant artikel uit Skrien, maar altijd tamelijk summiere credits.

Ook is het mogelijk zelf een sterrenwaardering (van een tot zes) aan films in de database te geven. Door die waardering te vergelijken met die van andere gebruikers, zou een profiel ontstaan, dat aangeeft welke films de voorkeur hebben.

Een interessant experiment dus, in theorie, want in de praktijk komt er nog weinig van terecht. Ik heb inmiddels op ruim 125 films gestemd, en ben razend benieuwd waar het uitdelen van een maximaal aantal sterren aan Georgia, The Tango Lesson, The Seven Samourai en Slagkruiser Potemkin mij zal doen belanden, maar elke dag krijg ik weer de melding dat ik eerst sterren uit moet delen en dat morgen mijn profiel berekend zal zijn. De toegankelijkheid en de snelheid van de site zijn erg laag. Weliswaar deelt de VPRO mee dat er aanloopmoeilijkheden zijn door de onverwacht grote toeloop, maar ook als die verholpen zouden worden, blijft er vooralsnog een ander probleem over.

Optimisme over de digitale toekomst leidt soms tot het misverstand dat het koppelen van databases automatisch juiste en relevante informatie genereert. Kennis van het onderwerp is dan niet meer nodig. In welke mate dit een misvatting is, moge blijken uit de chaotische en misleidende informatie die de VPRO-database bevat.

Zo is het aantal van ruim 27.000 films nogal fictief. Een filter op de onlangs overleden Japanse acteur Toshiro Mifune genereert 32 titels (hij maakte er minstens twee keer zo veel), waarvan er vier twee keer voorkomen. Er zijn twintig films uit de Sovjet-Unie opgenomen en 110 uit Rusland, waaronder verschillende uit Georgië, de Oekraïne en Bulgarije en vele meer dan eens. De film Miami Blues is twee keer opgenomen, en van deze maand door Canal+ uitgezonden recente topfilms als Babe, It Takes Two en Clockers hebben credits en beschrijving betrekking op andere, gelijknamige maar meer obscure films. Het is maar een heel kleine greep, deze eerste proeven op de som, maar ik heb nog geen filter gevonden dat complete of foutloze informatie oplevert.

Kennelijk is het nog te vroeg om de informatieverstrekking over film te automatiseren. Als er dan toch nog gesleuteld moet worden aan de programmatuur, dan is het misschien aanbevelenswaardig ook een paar encyclopedisch geïnteresseerde filmkenners in dienst te nemen. Of het filteren vooralsnog over te laten aan mensen in plaats van programma's, om over de informatie-input nog maar te zwijgen.

PS. Inmiddels is het adviesfilter operationeel en is mijn filmsmaakprofiel berekend. De 24hr Cinema Service raadt mij de komende vier dagen drie films aan: GoldenEye (Bond), Flashdance en A Day at the Races (Marx Brothers). Ik heb de machine meteen uit de droom geholpen door mijn stem uit te brengen op deze films: respectievelijk twee, een en drie sterren.