Philips brengt apparaat voor 'natte scheerders'

EINDHOVEN, 20 JAN. Met een nieuw scheerapparaat wil Philips de mannen die zweren bij de kwast en scheermes, overtuigen van de voordelen van het elektrisch scheren. Het elektronicaconcern uit Eindhoven, de onbetwiste koning van het scheerapparaat, presenteert eind deze maand zijn nieuwste, naar eigen zeggen “revolutionaire” uitvinding.

De Cool Skin brengt tijdens het scheren een “vocht-inbrengende emulsie” op de behaarde huid. Het gevoel dat daardoor ontstaat is volgens Philips te vergelijken met de sensatie van het scheren met de hand, het zogenoemde “natscheren”. Het nieuwe apparaat gaat circa 300 gulden kosten.

“Je hebt de frisheid van het natscheren, maar geen kans op kleine wondjes”, zo meldt de Philips-woordvoerder. Zelf heeft hij de Cool Skin nog niet uitgeprobeerd, maar hij staat wel te popelen. “Afgelopen weekeinde heb ik me weer eens nat geschoren. Het nadeel was toch dat ik direct drie, vier kleine wondjes had.”

In Nederland is al jaren sprake van een status quo in de strijd tussen de natscheerders en de voorstanders van het elektrisch scheren.

De helft van de mannen in Nederland geeft de voorkeur aan het elektrische apparaat, terwijl de andere helft bij voorkeur de kwast en het mes hanteert. Op wereldschaal zijn er voor Philips nog veel meer zielen te winnen: 70 procent van de mannelijke wereldbevolking scheert met een mesje.

De Cool Skin is ontwikkeld in samenwerking met het Duitse bedrijf Beiersdorf, dat met zijn merk Nivea de bijhorende scheercrème gaat leveren. Vijf patronen met de vochtinbrengende emulsie gaan tien gulden kosten.

“Het is frappant dat Philips het gevoel vergelijkt met natscheren, dat betekent dat ze natscheren toch een stapje hoger aanslaan”, reageert een woordvoerder van Gilette, de absolute marktleider in het scheren met mes en zeep. “Maar als ze over het gevoel praten, hebben ze het nog niet over het resultaat.”

Gillette verwijst ook naar het matige succes van een scheerapparaat van Panasonic, dat de twee werelden probeert te combineren: eerst de scheerkwast en daarna het apparaat. Gillette is overigens ook eigenaar van Braun, op het gebied van scheerapparaten een van de weinige concurrenten van Philips. (ANP)