'Nieuwe fusiegolf supermarkten nabij'

AMERSFOORT, 20 JAN. De concurrentiestrijd tussen supermarkten wordt in 1998 heviger dan ooit en zal leiden tot een nieuwe golf van fusies en overnames. Kleine supermarktketens zullen daar de dupe van zijn.

Dat zei directievoorzitter J. Brouwer van Schuitema, groothandel voor de supermarkten van C1000, Kopak, Casper en SPAR, gisteren bij de presentatie van het nieuwe huismerk van C1000. Het merk, dat over zes weken geïntroduceerd wordt, moet uiteindelijk het huidige, iets duurdere 'kwaliteitsmerk' vervangen.

Schuitema vergrootte het marktaandeel van zijn supermarkten in 1997 van 10,3 naar 10,6 procent. Volgens Brouwer is dat “een prima prestatie” in de levensmiddelenmarkt, waar om ieder procentpunt gevochten moet worden. De omzet nam 8,2 procent toe. Winstcijfers maakt Schuitema volgende week bekend. Financieel directeur A. Ruis gaf al een winstgroei aan van minimaal 12 procent. De prijsacties die traditioneel aan het begin van het jaar woeden zijn volgens Brouwer dit jaar feller dan ooit. Er doen nu ook partijen aan mee die gewoonlijk afkerig zijn van zulke acties, aldus Brouwer. Uit onderzoek van het vakblad voor de supermarktbranche Distrifood blijkt dat supermarkten de invoering van de Wet Economische Mededinging (WEM), die bodemprijzen verbiedt, niet hebben aangegrepen om A-merken op grote schaal in prijs te verlagen. De prijzen waar supermarkten nu mee stunten, maken deel uit van de gebruikelijke prijsacties in januari.

Het prijspeil van de A-merken ligt op hetzelfde niveau als een jaar geleden. Alleen supermarktketen Dirk van den Broek is stelselmatig goedkoper geworden. Bij de andere zijn de prijzen onveranderd gebleven en in een enkel geval zelfs licht gestegen. Zo werden Douwe Egberts koffie en Coca Cola duurder, als gevolg van een hogere inkoopprijs. Het enige product dat een aantal supermarkten in prijs heeft verlaagd is Calvé pindakaas.

De Consumentenbond, die elk half jaar met een eigen prijspeiling komt, constateert dat enkele supermarktketens variabele prijzen zijn gaan hanteren. Nettorama, Groenwoudt en Super hanteren niet langer in elke vestiging dezelfde prijzen. De Consumentenbond overweegt de prijspeiling uit te splitsen naar regio's.