Groningen stopt met reclame voor provincie

ROTTERDAM, 20 JAN. De promotiecampagne 'Er gaat niets boven Groningen' wordt voorlopig stopgezet. Dat heeft het Groninger Promotie Overleg (GPO), waarin gemeente, provincie en bedrijsleven zitting hebben, onlangs besloten.

Geplande advertenties in de tijdschriften HP/De Tijd en Elsevier worden uitgesteld. Aanleiding voor het besluit is de voortdurende negatieve publiciteit rond de het falende politieoptreden en de bestuurlijke crisis in Groningen. Volgens A. van Rooy, directeur van het reclamebureau Ogilvy & Mather dat verantwoordelijk is voor de campagne, is het onmogelijk om nu een effectieve promotiecampagne te voeren voor Groningen. “De negatieve publiciteit heeft een te groot overwicht. De mensen zijn nu niet in de stemming om leuke dingen over Groningen te horen.”

Hoe lang de campagne wordt stopgezet, is nog onduidelijk. Dat is afhankelijk van het verloop van de Groningse crisis. Van Rooy: “ Ook vanuit commmunicatief oogpunt is wat er nu gebeurt heel slecht. Bij dit soort crisiscommunicatie is het maar het beste om snel de fout te erkennen, uit te huilen en dan door te gaan. Maar nu wordt het een smeuïg verhaal dat elke dag door gaat.” Aan het voorlopig stopzetten van de campagne zijn geen extra kosten verbonden.