'Averij catamaran was voorkomen bij lagere snelheid'

HOEK VAN HOLLAND, 20 JAN. De zware averij die de catamaran Discovery van de Stena Line bijna drie weken geleden opliep tijdens de overtocht van Harwich naar Hoek van Holland, had voorkomen kunnen worden als de veerboot minder snel had gevaren. Dit concludeert eigenaar Stena Line na eigen onderzoek naar het incident.

Het bedrijf tekent daarbij aan dat de gezagvoerder van de Discovery voor de te hoge snelheid geen blaam treft. De gezagvoerder beschikte namelijk niet over informatie waaruit bleek dat de gemiddelde golfhoogte plotseling was gestegen. Uit metingen achteraf van het KNMI blijkt volgens Stena Line dat de gemiddelde golfhoogte tijdens de overtocht niet zoals voorspeld drie tot vier meter bedroeg maar vier tot vijf meter, waarbij pieken van zeven tot negen meter kunnen voorkomen. Als de snelheid niet was teruggebracht naar dertig knopen (ongeveer 55 kilometer per uur) maar nog verder tot 22 knopen (ruim veertig kilometer per uur), dan zou het schip geen averij hebben gelopen.

Bij het incident, in de nacht van 3 op 4 januari, werd het vaartuig geraakt door een extreem hoge golf, als gevolg waarvan een groot gat ontstond in de kunststof boegspoiler, de neus van het schip. De aluminium hoofdconstructie werd niet beschadigd.

Ook de veiligheid van de passagiers is bij het incident niet in het geding geweest, zo blijkt volgens Stena Line uit het onderzoek. Wel werd een aantal personenauto's aan boord licht beschadigd.

Met een aantal maatregelen hoopt Stena Line incidenten als deze te voorkomen. De Discovery wordt uitgerust met een radarsysteem, Wavex genaamd, dat ook bij de relatief hoge snelheid van de catamarans de gezagvoerder voortdurend actuele informatie geeft over hoogte en richting van de golven.

Het schip dat vanaf morgen de Discovery vervangt, de Stena Voyager, beschikt eveneens over zo'n golfradarsysteem. De eerste afvaart vandaag ging niet door “vanwege de verwachte te hoge gemiddelde golfhoogte”, aldus een verklaring van Stena Line.

De maatschappij heeft tevens nadere afspraken gemaakt met het KNMI. Voortaan zal niet slechts voor vertrek uit Hoek van Holland maar ook kort voor vertrek uit Harwich een weerbericht worden gegeven. Ook krijgt de Discovery een boegspoiler waarvan de ribben niet van polyester zijn gemaakt maar van aluminium.

De reparatie van de Discovery duurt nog tot in maart. Reparatie en golfradar kosten volgens Stena vijf miljoen gulden. Daar komt een niet nader genoemde miljoenenschade bij doordat Stena Line de afgelopen weken alle afvaarten tussen Hoek van Holland en Harwich heeft moeten annuleren.