The Grateful Dead begint 'pretpark'

NEW YORK, 19JAN. De popgroep The Grateful Dead wil een soort Disneyland voor 'deadheads' opzetten, dat Terrapin Station moet gaan heten. Terrapin Station, waarvoor in San Francisco naar een locatie wordt gezocht, zal een combinatie zijn van concertzaal, museum, omtmoetingsplaats en misschien een hotel.

Het project gaat 60 miljoen dollar kosten. Fans van de Grateful Dead, de zogeheten deadheads, kunnen daar bijeenkomen en herinneringen ophalen aan Jerry Garcia, die tweeëneenhalf jaar geleden overleed. Terrapin Station kan in zijn eerste jaar wellicht 1,2 miljoen bezoekers trekken.

“Er is een manier om deze groep levend te houden, zelfs zonder Jerry”, aldus Dennis McNally, de persagent van de Grateful Dead in de New York Times. “in plaats van te overlijden is de Grateful Dead aan het ontpoppen.” De stad San Francisco zou al achter het project staan. “Wij willen een plaats creëren die een weergave is van wat wij muzikaal en cultureel hebben gedaan', verklaarde Phil Lesh, bassist van de groep, “en een plaats waar mensen bijeen kunnen komen en nieuwe muziek onder de aandacht kwan worden gebracht.”

OM genoeg geld bijeen te krijgen voor het amusementspark, dat open moet gaan op oudejaarsavond 1999, is er een onderneming Grateful Dead Mercantile opgericht die vanuit Novato in Californie golfballetjes, horloges, halsbanden, computermuismatjes, kleding, tandenborstels, postzegels en andere spullen verkoopt. Uiteraard zijn de voorwerpen, zogeheten deadware, gesierd met iets Grateful-Deadachtigs.

Kennelijk zijn er nog steeds genoeg fans die bereid zijn geld neer te leggen voor producten die met de Grateful Dead te maken hebben. Er is dan ook al 1,5 miljoen dollar bijeengebracht. De band is altijd een van de best verdienende popgroepen geweest. Tijdens de hoogtijjaren kwam er soms vijftig miljoen dollar binnen uit de opbrengst van optredens. In 1995 viel de band uiteen door de dood van de gitarist-zanger en geestelijk leider Jerry Garcia.

Terrapin Station is de naam van een lp van de Deads uit 1967. Een eventueel te bouwen hotel op het Terrapinterrein zal Mars Hotel gaan heten, eveneens een naam van een Grateful-Deadplaat. De ingang moet de vorm hebben van het soort parkeerterreinen waar fans zich voor en na concerten verzamelden om te eten, te drinken te roken en te dansen. Er zijn ook ideeën voor een muziekzaal waar instrumenten liggen zodat bezoekers spontaan muziek kunnen gaan maken. In een andere zaal worden films van concerten vertoond.

Het woord 'pretpark' mag niet worden gebruikt. Volgens de betrokkenen zal Terrapin Station geen Hard Rock Café worden waar je in de rij mag staan om het geld uit je zakken te laten kloppen. Het park zal beginnende bands laten optreden en volgens de advocaat van de band moet Terrapin Station ook een educatief aspect hebben. “Ik wil al mijn juridische en zakelijke bestanden tentoonspreiden”, aldus Hal Kant, die al dertig jaar advocaat is van de band. “Misschien kunnen mijn papieren mensen iets leren over contracten en zakelijke praktijken.”

The Grateful Dead is al vroeg begonnen met het vastleggen van zijn optredens en studiosessies. In een kluis in Novato, een stadje dat iets ten noorden van San Francisco ligt, zijn banden van 2.300 concerten en sessies opgeslagen in een reusachtige kluis. Zodra er een spoor is van brand zuigt een veiligheidssysteem onmiddellijk alle lucht uit de ruimte, wat het vuur dooft maar tevens elk levend wezen doodt.

Toen de band na de dood van Jerry Garcia uit elkaar viel, is de kiem gelegd voor een zakelijk imperium dat Grateful Dead Productions, Grateful Dead Records, Grateful Dead Mercantile en andere divisies omvat. De cult-status van de band maakt plaats voor keiharde commercie en de trouwe deadhead wordt gepromoveerd tot koopgrage consument.