KLM vloog kwart eeuw met DC8 die revolutie bracht

De KLM beschikte als eerste Europese luchtvaartmaatschappij in maart 1960 over een Douglas DC8, het straalvliegtuig dat - samen met Boeings 707 - de burgerluchtvaart door zijn grotere comfort, snelheid en mogelijkheden over langere afstanden te vliegen, rigoureus zou veranderen. Op het moment dat deze foto in 1969 op Schiphol genomen is raakte de DC8 voor zo'n 200 passagiers alweer op leeftijd.

De KLM heeft meer dan vijfentwintig jaar met het toestel gevlogen, later in een verlengde versie onder de naam Super DC8. Een deel van de toestellen werd uiteindelijk doorverkocht aan Aèroperu en in Peru vliegen er zowaar nog een paar. Soms op moeilijke toegankelijke luchthavens als Cusco waarbij het grote toestel spectaculaire capriolen moet maken.

De foto toont een voor die tijd heel moderne DC8 met zuinige JT3 motoren van Pratt & Whitney. De tankinstallatie van het toestel bevindt zich onder de vleugels. Het beeld van een mannetje bovenop de vleugel - zoals het tanken in het begintijdperk van de jets gebeurde - is in 1969 al taboe. Toch komt er in die dagen nog veel handenarbeid aan het tanken te pas. Tegenwoordig zijn op alle Boeing 747-parkeerplaatsen op Schiphol op het platform putjes aanwezig van waaruit de slang alleen maar aan het toestel gekoppeld hoeft te worden. Op de foto staat een benzineauto van BP die 44.000 liter kerosine bevatte. Alle in Nederland actieve oliemaatschappijen leverden in die dagen aan Schiphol vliegtuigkerosine.

In de jaren zeventig moest de DC8 bij de KLM langzaam maar zeker plaats maken voor de zogeheten 'wide-bodies' waarbij de ruimere cabine plaats bood aan 9 à 10 passagiers op één rij, gescheiden door twee gangpaden. De KLM is altijd prat gegaan op zijn ultra-moderne vloot. Een traditie die in feite tot op de dag van vandaag voortduurt. De verouderde toestellen van KLM's belangrijkste strategische partners, Northwest Airlines en Alitalia, vallen wat dat betreft niet te vergelijken met die van de KLM-vloot, die up-to-date is.

In 1971 was KLM ook alweer een van de eerste Europese luchtvaartmaatschappijen die met de Boeing 747B voor maximaal 387 passagiers over een 'jumbo' beschikte. Een jaar later werd de eerste Douglas DC-10-30 voor 283 passagiers in gebruik genomen, de eerste wide-body van McDonnell Douglas. De meeste Boeings-747 van KLM zijn zogeheten combi-toestellen. Vliegtuigen die 297 passagiers en 40 ton vracht kunnen vervoeren of ook 366 passaggiers en 20 ton vracht.

De KLM-directie zegt inmiddels over een vloot te beschikken die klaar is voor de 21ste eeuw. Dat er de volgende eeuw nog grotere en snellere toestellen het luchtruim zullen kiezen lijkt wel zeker.