BLADEN

In Nederland verschijnen opvallend veel Surinaamse bladen. Een overzicht.

Weekkrant Suriname De oudste, wekelijkse krant. Begonnen door politieke vluchtelingen na de decembermoorden van 1982 en in de jaren tachtig spreekbuis van de Raad voor de Bevrijding van Suriname. Nu iets onafhankelijker. Berichtgeving over Suriname wordt veelal ontleend aan het Surinaamse dagblad De Ware Tijd. Toon van de columns en commentaren is fel anti-Bouterse. Draagt nog steeds het verzetsstempel 'ongecensureerd' in de titel. Wekelijks bijgevoegd: de Allochtonenkrant, met berichtgeving over allochtonen in Nederland. Hoofdredacteur: Wilfred Lionarons. Prijs: 2,90 gulden.

Sranan Koranti Maandblad op dagbladformaat van de invloedrijke hindoestaanse handelsfamilie Mungra. Twee jaar geleden begonnen, na het aan de macht komen van de coalitie tussen de NDP van Bouterse en de hindoestaanse splinterpartij BVD. Sterk pro-Bouterse, maar na het ontslag van minister van Financiën Atta Mungra tevens fel anti-Wijdenbosch. Hoofdredactie: Paulus Mungra (Nederland) en John Slagveer (Suriname). Prijs: 3 gulden.

De Surinaamse Krant Maandblad op dagbladformaat van de revolutionaire ideoloog Ludwich van Mulier, auteur van een biografie van Desi Bouterse als nationaal leider. In het eerste nummer van 1998 wensen zowel Bouterse en Jules Wijdenbosch als Centrale-Bankpresident Henk Goedschalk alle Surinamers 'en solidaire Nederlanders' wan bun njun jari toe. Hoofdredacteur: L. van Mulier. Prijs: 2,90 gulden.

De Vrije Courant Suriname Weekblad van stichting 'Freedom Media'. Neemt berichtgeving over Suriname uit Nederlandse kranten over. Veel over het CoPa-onderzoek naar het Surinaamse drugskartel. Sterk anti-Bouterse. Hoofdredacteur: R.G. Wormer. Prijs: 3 gulden.

Obsession Surinaams-Nederlands tijdschrift op weekblad-formaat, bericht tweemaandelijks over Surinaamse actualiteiten, politiek, cultuur en sport. Koers: onafhankelijk en progressief. Veel aandacht voor de zaak-Bouterse, met teksten van radio- en tv-vraaggesprekken. Ook veel over lokale politiek. Ophef wekte een gesprek met de voetballers Kluivert, Bogarde en Seedorf waarin de AC Milan-spits verklaarde eigenlijk liever alleen met Surinamers te voetballen. Redactie: Iwan Bottse e.a. Prijs: 3,95 gulden.

Rôof 'Cross-cultural magazine' wil glossy zijn voor allochtone jongeren, met vaak een Surinaamse invalshoek. Begonnen in 1996, maar na langdurige startproblemen verscheen pas onlangs nummer drie. Reportages over kunst, muziek, en mode. Ook een verhaal van de Nederlandse journalist John Jansen van Galen over de relatie Nederland-Suriname. Politiek neutraal. Hoofdredactie: Harriët Duurvoort en Jasper Enklaar. Prijs: 7,95 gulden.

Oso Tijdschrift voor Surinaamse taalkunde, letterkunde, cultuur en geschiedenis. Dit wetenschappelijke tijdschrift is een halfjaarlijkse uitgave van de stichting Instituut ter Bevordering van de Surinamistiek (IBS, postbus 163, 3980 CD Bunnik). Artikelen over onder meer cultuur, geschiedenis, religie en maatschappij. Redactieraad: Hein Eersel, Jerry Egger e.a. Prijs: 39 gulden (jaarabonnement).