'Airbus maakt meer toestellen dan Boeing'

ROTTERDAM, 15 JAN. Het Europese vliegtuigbouwconsortium Airbus Industrie heeft gisteren verklaard dat het vorig jaar meer vliegtuigen heeft verkocht dan Boeing. Airbus beschuldigde Boeing, dat eerder deze week verzekerde wereldmarktleider te zijn gebleven, met de feiten te sjoemelen.

De beide bedrijven hebben de afgelopen jaren al vaker elkaar cijfers betwist. Boeing verzekerde eerder deze week dat het in 1997 'netto orders' had ontvangen voor 502 vliegtuigen ter waarde van 39,1 miljard dollar. Airbus bleef, volgens de fabrikant uit Seattle, steken op 438 stuks met een waarde van 27,8 miljard dollar. Boeings weergave van de cijfers gaf overigens Airbus' opmars in de vliegtuigbouw duidelijk aan. Airbus kwam vorig jaar volgens Boeing uit op een marktaandeel van 42 procent en Boeing zelf op 58 procent, terwijl de Europeanen twee jaar geleden nog 30 procent scoorden.

Airbus stelt nu echter dat het vorig jaar ruim de helft van alle orders binnenhaalde. Boeing zou voorlopig bestelde vliegtuigen meetellen, waarvoor nog geen definitieve contracten zijn getekend.

Als voorbeeld noemde Airbus een voorlopige order van 50 vliegtuigen voor China ter waarde van 3 miljard dollar. “Wij tellen alleen vliegtuigorders mee waarvoor de finale contracten zijn getekend, voorschotten zijn ontvangen en overheidstoestemmingen verkregen”, aldus een Airbus-zegsman. “Op die basis berekend komen wij uit op netto 438 vliegtuigen voor ons tegen Boeing 432.”

Een Boeing-woordvoerder reageerde met de melding dat een contract voor de levering van 103 Boeings aan American Airlines al in 1996 is meegeteld, terwijl dat pas vorig jaar definitief is beklonken. Was die order dus meegeteld, zoals Airbus wenst, dan was Boeing in 1997 ruimschoots marktleider gebleven. Een Britse luchtvaartanalist: “Vast staat dat Airbus een uitstekende prestatie heeft geleverd, temeer daar het nog geen grote jumbo-toestellen heeft.”

Topman Noel Forgeard van het Franse defensieconcern Matra wordt definitief opvolger van Jean Pierson als uitvoerend directeur van Airbus Industrie, vooruitlopend op de opvorming tot een NV per 1 januari 1999. Dat is in Toulouse bekendgemaakt. Onder Pierson, die door zijn dadendrang de bijnaam 'beer van de Pyreneën' genoot, groeide Airbus uit van een pril pan-Europees project tot een volwassen multinational. De nieuwe voorzitter van de raad van commissarissen wordt Manfred Bischoff, tevens topman van het Duitse Dasa.