THE NIKKEI WEEKLY

Het Japanse bedrijfsleven reageert op de Aziatische crisis door meer te exporteren. En dat lukt goed omdat Japanse producten uit landen

waar de muntwaarde is verminderd in andere landen goedkoper zijn geworden. Dat concludeert The Nikkei Weekly op basis van een enquête onder 188 Japanse ondernemingen. Bijna de helft van de respondenten zei de activiteiten in andere Aziatische landen te hebben verminderd als gevolg van de crisis.

Meer dan de helft van de ondervraagde ondernemingen meent dat de moeilijkheden te wijten zijn aan de hoge risico's bij de handel in buitenlandse valuta. En 49,5 procent van de ondervraagden verwijt de overheid een gebrek aan consistente regulering en beleid. Uit de enquête blijkt ook dat 59 procent van het Japanse bedrijfsleven meent dat China op termijn de belangrijkste Aziatische markt wordt. Daarnaast gooit Taiwan hoge ogen omdat het eiland een perfecte basis is

voor activiteiten in China. Nu al zijn alle ogen volgens het blad gericht op China, omdat de crisis

Chinese producten duurder maakt. Yukio Shotoku, directeur China van Matsushita Electronics, verwacht dat de Hongkong-dollar niet aan de Amerikaanse munt gekoppeld kan blijven en zal devalueren. En als dat gebeurt zal ook de Chinese munt devalueren. The Nikkei Weekly is een uitgave van Nihon Keizai Shimbun, en is verkrijgbaar in de kiosk. www.nikkei.co.jp.enews