Montignac daagt AH voor de rechter

ROTTERDAM, 13 JAN. Artulen Nederland, uitgever van de boeken van Michel Montignac en merkhouder van de naam en het beeldmerk, daagt Albert Heijn (AH) voor de rechter. De merkhouder eist in een kort geding dat de winkelketen het gebruik van de naam Montignac wordt verboden.

Albert Heijn heeft in zijn supermarkten bij bepaalde artikelen bordjes gezet waarop staat dat ze passen in het Montignac-dieet. Volgens Harrie van de Kamp, directeur van Montignac Benelux, is dat verboden omdat Montignac een beschermde naam is. Hij vindt dat Albert Heijn op deze manier suggereert dat de supermarktketen en de merkhouder samenwerken. Van de Kamp vroeg AH eind vorig jaar de verwijzingen in de supermarkten

weg te halen. Dat is niet gebeurd. Een woordvoerder van Albert Heijn zegt dat zijn bedrijf niet goed begrijpt waarom dat zou moeten. “Klanten komen bij ons binnen met vragen over het dieet. Wij vinden het onverstandig dat caissières daar antwoord op geven. Daarom hebben wij onze diëtistes gevraagd aan te geven welke producten in het dieet passen en welke niet. Dat is het enige.” Als AH niets had gedaan, voegt de woordvoerder eraan toe, dan had Van de Kamp waarschijnlijk voorgesteld het supermarktpersoneel bij hem op cursus te sturen. AH heeft de dagvaarding nog niet ontvangen. “Zodra die binnen is, zullen we ons nog eens beraden”, zegt de woordvoerder. “Misschien vinden we het sop de kool niet waard en halen we de bordjes gewoon weg.

Als Van der Kamp liever wil dat mensen geen of verkeerde informatie krijgen, dan moet hij het zelf maar weten.'' Het geding dient begin februari.