Boeing handhaaft positie als leider op wereldmarkt

ROTTERDAM, 13 JAN. Het Amerikaanse Boeing is vorig jaar wereldmarktleider vliegtuigbouw gebleven, maar de grote rivaal Airbus uit Europa rukte verder op.

Met aftrek van annuleringen en bijstellingen van orders verkocht Boeing vorig jaar netto 502 vliegtuigen met een totale waarde van 39,1 miljard dollar. Airbus haalde in 1997 netto orders binnen voor 438 toestellen met een waarde van 27,8 miljard dollar. In 1996 behaalde Boeing nog 60 procent van alle orders voor civiele vliegtuigen binnen, tegen Airbus 32 procent en McDonnell Douglas 8 procent. Hoewel Boeing z'n Amerikaanse rivaal McDonnell Douglas vorig jaar opslokte kwam deze nieuwe combinatie vorig jaar - volgens opgaven van Boeing - uit op 58,4 procent van de wereldmarktafzet tegen 41,5 procent

voor Airbus. Het Europese consortium - DASA en Aerospatiale met elk een belang van 37,9 procent, British Aerospace (20 procent) en het Spaanse Casa (4,2 procent) - mikt volgens z'n topman Jean Pierson op een marktaandeel van

50 procent in 2000. Ron Woodard, president van Boeings Commercial Aircraft Division, zegt in een toelichting op de laatste cijfers: “Industrieel leiderschap is niet iets dat wij vanzelfsprekend vinden. Wij werken daarom erg hard om naar

onze klanten te luisteren zodat wij kwaliteit en kosten-effectieve producten kunnen ontwikkelen en leveren.'' Woodard krijgt de laatste tijd de nodige kritiek te verduren omdat zijn drastische productie-expansie - gevolg van de orderhausse - heeft geleid tot logistieke vertragingen en schade. De Amerikaanse Federal Aviation Administration (FAA) gaat de productielijnen van vliegtuigbouwer Boeing in Seattle nauwgezetter controleren na het recente ongeluk met een nieuwe Singaporese Boeing 737 in Indonesië. Dat heeft de FAA, een Amerikaans equivalent van onze

Rijksluchtvaartdienst, het afgelopen weekeinde gemeld. De ingreep volgt

op een eerdere maatregel van de FAA om alle 737's die na september 1995

zijn afgeleverd aan een extra controle te onderwerpen. Volgens de FAA hebben onderzoekers van de op Sumatra verongelukte 737 geconstateerd dat er verscheidene moeren ontbraken aan de horizontale achtervleugel van het toestel, wat bijgedragen zou kunnen hebben aan het ongeval. De FAA heeft de afgelopen maanden herhaaldelijk bezorgdheid geuit dat de snelle productie-uitbreidingen bij Boeing en de daardoor ontstane chaos

veiligheidsproblemen kunnen opleveren. Boeing liet daarop weten dat er met de kwaliteit van zijn vliegtuigen niets aan de hand is maar dat FAA's mogelijkheden tot controle in de huidige fase van productie-uitbreiding tijdelijk wat minder kunnen zijn. Waarop FAA bevestigde dat er aan Boeings eigen kwaliteitscontrole geen gebreken kleven. FAA-topbestuurder Jane Garvey zei zaterdag dat zijn agentschap inmiddels alle achtervleugels van recent gebouwde B-737's heeft geïnspecteerd en geen verdere gebreken heeft geconstateerd. Garvey: “Veiligheid is onze topprioriteit en de FAA mag daarom geen enkel risico nemen.” De FAA is er in het recente verleden in de Amerikaanse pers herhaaldelijk van beticht te zeer aan Boeings leiband te lopen.