Bioscoopbezoek in 1997 fors gestegen

AMSTERDAM, 13 JAN. Volgens opgave van de Nederlandse Federatie voor de Cinematografie (NFC) zijn er in Nederland het afgelopen jaar ongeveer 19 miljoen bioscoopkaartjes verkocht. Hoewel dat cijfer iets achterblijft bij de in de loop van 1997 door de NFC voorspelde twintig miljoen bezoekers, steeg het bezoek dertien procent ten opzichte van 1996 en was dit het beste bioscoopjaar sinds 1983. De afgelopen tien jaar schommelde het gemiddelde bezoekcijfer rond de 15 miljoen.

De reden van de toename van het bioscoopbezoek is vooral de opening van nieuwe theatercomplexen en de innovatie van oudere zalen. De toename is het duidelijkst in gemeenten waar forse investeringen leidden tot zichtbare veranderingen in de bioscopen. Ook nieuwe marketingtechnieken

droegen bij aan de toename van de belangstelling voor de bioscoop. In andere Europese landen is deze tendens al enige jaren geleden ingezet. De meest bezochte films van 1997 waren in volgorde Bean, The Lost World: Jurassic Park, Men in Black, The English Patient en 101 Dalmatians. Van

de Nederlandse speelfilms trok All Stars de meeste belangstelling, op ruime afstand gevolgd door Karakter en Gordel van smaragd. Geen van de kerstpremières slaagde er op het laatste moment nog in tot de top-10 door te dringen, al deden met name de nieuwe James Bond-film Tomorrow Never Dies, Seven Years in Tibet en Hercules het goed. Het bezoek aan Spice World, de film met The Spice Girls, voldeed niet geheel aan de verwachtingen.