Prijzenoorlog supermarkten heviger

De prijzenslag die supermarkten traditioneel in januari uitvechten, lijkt dit jaar heviger dan in het verleden. De nieuwe Mededingingswet die bodemprijzen voor merkartikelen per 1 januari verbiedt, lijkt daarin een beperkte rol te spelen. Marktleider Albert Heijn houdt het op de al eerder gelanceerde '1-2-3 weken' (drie artikelen halen, twee betalen).

Ook concurrenten komen met dit soort prijzenacties, “dus ze zullen wel last van ons hebben”, stelt een woordvoerder vast. Merkartikelen worden door AH slechts incidenteel afgeprijsd. Structureel onder de bodemprijs gaan, is volgens het bedrijf niet vol te houden. Edah (onderdeel van Vendex) komt met een 'vier halen - twee betalen'-actie. “Er is geen sprake van een prijzenoorlog en onze actie is zeker niet bedoeld als een rechtstreekse aanval op Albert Heijn. Na de dure decembermaand heeft de Nederlander wat minder te besteden”, aldus een woordvoerder.

Algemeen directeur K. van den Doel van Sperwer (Plusmarkt en Garantmarkt) klinkt strijdbaar. “Wij doen een rechtstreekse aanval op al onze concurrenten, door een aantal belangrijke artikelen voor de halve prijs aan te bieden. Wij zitten echt in een vechtmarkt.”

Directeur M. Roos van het Centraal Bureau Levensmiddellenhandel (de belangenorganisatie van de supermarkten): “Er is beslist geen sprake van een prijzenoorlog. Wel is iedereen knap zenuwachtig wegens het afschaffen van de bodemprijzen. Voorzover ik kan overzien, wordt er echter nauwelijks met merkartikelen gestunt.”