Puff Daddy

Het artikel van Hester Carvalho (CS 2-1) plaatst het werk van de zwarte ster-producer 'Puff Daddy' Combs in een historische context. Misschien kan ik met de volgende aanvulling de historie nog meer recht doen.

Het artikel spreekt van Norman Whitman. Dit moet zijn Norman Whitfield. Hij was inderdaad één van de eerdere belangrijke compositie-leveranciers voor een zwarte hit-fabriek, Motown. Hij schreef en produceerde een aantal grote hits voor the Temptations en voor Marvin Gaye (o.a. 'I heard it through the grapevine').

Nog belangrijker dan de in het artikel vermelde componisten Whitfield en Smokey Robinson was het legendarische trio Holland-Dozier-Holland, dat onder meer vrijwel alle spraakmakende hits van de Supremes en de Four Tops schreef en produceerde, waarmee het dé Motown-sound schiep. In dit opzicht gaat de vergelijking tussen Puff Daddy en Berry Gordy niet op. Want al spoedig na de eerste successen liet Berry Gordy zelf het componeren en produceren over aan anderen. Gordy was vanaf dat moment voornamelijk een platenbaas.

Met het rijzen van de verschillende sterren rezen ook de gages, culminerend in het recente contract van Puff Daddy met platenmaatschappij BMG ter waarde van, als ik mij goed herinner, minimaal zestig miljoen dollar, afgezien van de opbrengsten van auteursrechten. Ondanks mogelijke verdiensten van Puff Daddy voor de huidige muziek is het voor mij duidelijk dat de eerder genoemde producers veel meer betekend hebben voor de muziek (hetgeen onder meer tot uitdrukking komt door het feit dat Puff Daddy voortdurend 'leent' van zijn voorgangers). Dat Puff Daddy de originele componisten van de door hem her-gebruikte muziek vermeldt, is niet een daad van ruiterlijkheid, maar strikte juridische noodzaak. Zelfs over veel kortere fragmenten van andermans muziek die als samples gebruikt worden zijn intensieve juridische procedures gevoerd, die uitwezen dat ook in die gevallen de oorspronkelijke auteurs in het auteursrechtelijk gewin moeten delen. Puff Daddy's grootste hit 'I'll be missing you' is geheel geënt op 'Every breath you take' van The Police. Als André Rieu een bewerking van 'Wiener Blut' of een andere wals uitvoert, vermeldt hij zichzelf toch ook niet als componist naast Strauss. Puff Daddy dient als media-fenomeen zeer serieus genomen te worden. Maar hoewel Hester Carvalho anders concludeert, lijken mij de door haar gebezigde woorden 'handig trucje' een goede omschrijving.