AT&T wil Teleport voor lokale markten

ROTTERDAM, 9 JAN. Het Amerikaanse telecommunicatiebedrijf AT&T wil voor 11,3 miljard dollar (ruim 22 miljard gulden) in aandelen Teleport Communications Group overnemen.

Dat heeft AT&T gisteren na het sluiten van de Amerikaanse beurs bekendgemaakt.

Met de aankoop krijgt AT&T voet aan de grond op markten in een groot aantal stedelijke gebieden. Teleport (gevestigd op Staten Island, New York) behoort tot de telecommunicatiebedrijven die lokaal telefoonverkeer afhandelt voor zakelijke klanten.

Het bedrijf is actief in 28 Amerikaanse staten en heeft onder meer een netwerk in New York en Los Angeles.

AT&T zou Teleport kunnen gebruiken om de aanval in te zetten op de sterke positie die de regionale telefoniebedrijven (Baby Bells) innemen op de markt voor lokale telecommunicatie.

Sinds AT&T in 1984 is opgesplitst in een bedrijf voor telefonie op lange afstand (AT&T) en zeven lokale aanbieders (de Baby Bells) was het aanbieders van telecommunicatie lange tijd verboden op beide markten actief te zijn. Begin 1996 is die beperking echter opgeheven.

Het telecommunicatiebedrijf Worldcom kocht vorig jaar al concurrent MFS Communications van Teleport voor een bedrag van ruim 14 miljard dollar.

Vorig jaar kocht Worldcom met Brooks Fiber nog een aanbieder van lokale telefonie. Als sterke partij op de locale markt timmert Worldcom ook stevig aan de weg op de markt voor telefonie op lange afstand. Het bedrijf zal voor 37 miljard dollar langeafstansspecialist MCI overnemen.

Het zakelijke segment van de telecommunicatie is het lucratiefste deel van die markt. Teleport (2.800 werknemers, omzet 1997: omstreeks een miljard gulden) is als gevolg van de grote investeringen die zijn gepleegd nog steeds verliesgevend. De overeenkomst met Teleport is de eerste grote overname van AT&T onder de nieuwe bestuursvoorzitter C. Michael Amstrong.

Een federale rechter in Texas heeft onlangs een deel van de Amerikaanse telecomwet ongrondwettelijk verklaard. Het betreft het deel van de wet dat erin voorzag dat de Baby Bells pas lange afstands telefonie zouden mogen aanbieden nadat zij hun eigen lokale markt hadden opengegooid.