Voorkeur; Films

FLOATING LIFE In subliem eenvoudige beelden tekent de naar Australië geëmigreerde Hongkong-filmmaakster Clara Law scènes op uit de Chinese diaspora. Een familie uit Hongkong tracht wortel te schieten in een ruim bemeten buitenwijk van Sydney; een dochter assimileert krampachtig, een ander woont bij München. Een klein, spiritueel meesterwerkje van een getalenteerd regisseuse. Zutphen: Filmtheater Luxor.

THE GAME Uitgekiende, geraffineerde thriller over een schatrijke zakenman (Michael Douglas) die voor zijn verjaardag een uitnodiging cadeau krijgt om aan een geheimzinnig spel deel te nemen. Knipogend naar Hitchcock maakte de veelbelovende regisseur David Fincher een kille, maar intrigerende film over egoverlies en het plezier van een schijnwereld. In meer dan 38 theaters.

GORDEL VAN SMARAGD Tamelijk complete, gedramatiseerde kroniek van de tien jaar die vooraf gingen aan de soevereiniteitsoverdracht aan de Indonesische regering (1939-1949). Regisseur en scenarist Orlow Seunke plaatst met allure de vanuit verschillende standpunten evenwichtig beschouwde geschiedenis op de voorgrond en maakt de emoties van zijn fictieve personages dienstbaar aan zijn didactische bedoelingen. Den Haag: Babylon. Amsterdam: The Movies. Gorinchem: Roxy Theater.

HUFTERS EN HOFDAMES Eddy Terstalls romantische komedie is niet alleen een charmant exposé over de voetangels en klemmen van de moderne liefde, maar biedt ook een licht en geestig portret van een groepje twintigers in het dorp Amsterdam, waar iedereen in dezelfde cafés komt en onbekommerd elkaars vriendjes en vriendinnetjes overneemt. Met Marc van Uchelen als de bleue 'hofdame' die 'hufter' wil worden om indruk te maken op de meisjes. Amsterdam: The Movies.

THE HUNT Documentaire over de vossenjacht in Engeland die niet alleen het wrede maar ook het schone van deze sport van de upper class laat zien en daardoor een pijnlijk genuanceerd portret en een visuele sensatie wordt. Koppen toont zowel de vos die door de honden uiteengereten wordt als het winterse landschap dat door de rennende paarden en honden in beweging wordt gezet. Amsterdam: Cinecenter.

IRMA VEP Olivier Assayas maakte een speelse film over een film over een film waarin de Hongkong-ster Maggie Cheung zichzelf speelt én Irma Vep, de leidster van een dievenbende uit de serie stomme films Les vampires van Louis Feuillade, die door een Franse regisseur op zijn retour (Jean-Pierre Léaud), voor de televisie overgemaakt wordt. Uitgelaten en uitgekookt laat Assayas de liefde voor films, mensen en sterren in elkaar overlopen. Den Haag: Het Haags Filmhuis.

L.A. CONFIDENTIAL De bewerking van de bijna vijfhonderd pagina's tellende misdaadroman van James Ellroy door Curtis Hanson werd een overrompelend epos over corruptie in Los Angeles op gemeentelijk niveau. Terwijl drie rechercheurs ieder vanuit de eigen invalshoek aan de overval op een nachtrestaurant werken, speelt de volgens de traditie van de pulplectuur in sfeervolle morsigheid gedompelde stad der engelen de hoofdrol. In meer dan 16 theaters.

MICROCOSMOS, LE PEUPLE DE L'HERBE Twee Franse amateurbiologen, Claude Nuridsany en Marie Pérennou, construeerden een weilandschap in de schuur van hun huis in de Aveyron en filmden met een 35-millimetercamera parende slakken, vechtende mieren, ritsende rupsen, en een Sisyphus-kever in de weer met een bal mest. De verbluffende beelden maken duidelijk dat je voor een superieure spektakelfilm geen dinosaurussen nodig hebt. Amsterdam: Filmtheater Desmet. Utrecht: Springhaver Theater.

PRISONERS OF THE MOUNTAINS (Check prisoner of prisoners) Door droge ironie en genuanceerd oog voor een eeuwenoude cultuurkloof gekenmerkt, in de verte door Tolstoj geïnspireerd avonturenverhaal uit de meest recente Russisch-Tsjetsjeense oorlog. Islamitisch dorpshoofd gijzelt twee Russische militairen om zijn zoon uit krijgsgevangenschap te ontzetten. Film van in Amerika wonende, Russische regisseur Sergei Bodrov werd voor een Oscar genomineerd. Delft: Filmhuis Lumen. Rotterdam: Filmtheater Lantaren/Venster.

SOY CUBA De Russische regisseur Michail Kalazotov (Als de kraanvogels overvliegen) draaide tijdens de dooi in de Sovjet-Unie op Cuba een zwart-wit film met een handcamera met groothoek-lens, waarbij bovendien nog overdadig filters en infrarood materiaal werden toegepast. Spectaculair is onder meer de manier waarop Kalazotov decadente Amerikaanse toeristen rondom een hotelzwembad in beeld bracht. Amsterdam: Nederlands Filmmuseum.

WILLIAM SHAKESPEARE'S ROMEO & JULIET In zijn tweede speelfilm en Hollywooddebuut verplaatst de Australische regisseur Baz Luhrmann de tragedie uit 1597 naar Verona Beach, een fictieve twintigste-eeuwse, katholieke en Latijns-Amerikaanse metropool. Romeo (Leonardo DiCaprio) en Julia (Claire Danes) beminnen elkaar ondanks de bendeoorlog tussen hun families. Het overrompelende visuele idioom van de film, meer 'Natural Born Killers' dan 'West Side Story', citeert videoclip, bidprentjes en de halve filmhistorie. William Shakespeare's Romeo & Juliet. Eindhoven: Filmtheater Plaza Futura. Utrecht: City Theater / Movies. Zeist: Figi.

Y AURA-T-IL DE LA NEIGE À NOËL? Tijdens het kijken naar het dromerige debuut van Sandrine Veysset over het harde leven op een Zuid-Franse boerderij wordt de kijker het achtste kind van een formidabele moeder die er al zeven heeft. Uitgelegd wordt er niets, maar wel gespeeld in hooi, gewerkt op het veld, en geknuffeld tussen de vale dekens. Amsterdam: Filmtheater Desmet. Nijmegen: Filmtheater Cinemariënburg. Rotterdam: Filmtheater Lantaren/Venster. Utrecht: Filmtheater 't Hoogt.