Robeco groeit door nieuwe formules en overnames; Vermogen steeg met 40 procent naar 113,7 miljard

In de Robeco winkel vol financiële producten is het drukker dan ooit. Er zijn veel nieuwe gezichten van klanten die Robeco heeft “gekocht” door overnames, maar oude particuliere klanten trekken nog steeds geld terug.

ROTTERDAM, 8 JAN. De financiële supermarkt die Robeco Groep heet expandeert als nooit te voren, maar onder de oude cliëntèle hebben de schappen vol A-merken met spaar- en beleggingsfondsen minder attractie.

Het beheerde vermogen van de Robeco Groep steeg vorig jaar met 40 procent tot een nooit eerder bereikt niveau van 113,7 miljard gulden, zo meldde zij deze week. Tegelijkertijd hebben klanten, met name aandeelhouders in de beleggingsfondsen, het afgelopen jaar per saldo zo'n 2,2 miljard gulden bij de financiële groep weggehaald. Zijn deze twee op het oog tegenstrijdige trends met elkaar te rijmen?

De groei van het beheerde vermogen is het resultaat van de koersexplosie op de aandelenmarkten van Amerika en Europa, die zelfs na de teruggang in het Verre Oosten, nog ruim 13 miljard gulden in het laatje bracht.

De echte groei zit in de uitbreiding van winkelformules en vloeroppervlak door overnames, dezelfde groei-impuls die andere retailers (van Albert Heijn/Ahold tot en met ABN Amro) kiezen. Dankzij overnames van andere vermogensbeheerders en de samenwerking met grootaandeelhouder Rabobank is nog eens 19 miljard gulden naar de beleggers aan de Rotterdamse Coolsingel gestroomd.

Verdere groei zit in het vat: de overname van de Amerikaanse vastgoedbeheerder RREEF voegt nog eens 16 miljard gulden vermogen toe. Dan zit Robeco op een totaal van bijna 130 miljard gulden. De groep is dan “nog maar” 20 miljard gulden verwijderd van de groeidoelsteling van 150 miljard die in 2001 moet zijn bereikt. Deze doelstelling is ruim een jaar geleden geformuleerd toen Robeco aansluiting vond bij de coöperatieve Rabobank, waarmee de vermogensbeheerder toen al zes jaar intensief samenwerkte.

Tegenover de groei door overnames staat de uitstroom van een paar miljard gulden beleggersgeld. Een schare nieuwe klanten wordt binnengehaald door de acquisities, maar een groepje bestaande klanten is elders gaan winkelen. Dit fenomeen speelt de Robeco Groep al enkele jaren parten. In 1996 verloor de groep op deze manier zo'n vier miljard gulden beleggersgeld.

De verklaringen daarvoor variëren. Concurrenten reppen graag van slechte beleggingsprestaties bij de grote beleggingsfondsen (de vlaggeschepen Robeco, Rolinco en Rodamco) in het verleden en verslonzing van de A-merken Robeco en Rolinco, die steeds meer op elkaar gingen lijken. De rendementen van Robeco en Rodamco hebben zich inmiddels hersteld. De fondsen Robeco en Rolino zijn opnieuw gepositioneerd.

De vergrijzing van het klantenbestand, zwaardere concurrentie (vooral om het geld van professionele beleggers als pensioenfondsen) en de opkomst van de doe-het-zelf-belegger op de effectenbeurzen zijn de verklaringen die de Robeco Groep zelf in het verleden voor de uitstroom gaf.

Een frisse, nieuwe advertentiecampgane op tv en in kranten (zoals Een Rondje Door Onze Winkel) heeft het tij tot nu toe niet kunnen keren. Nieuwe producten, zoals een scala beleggingsfondsen waarbij de belegger zelf actiever belissingen kan nemen over de verdeling van zijn vermogen, moeten een jongere particuliere klantenkring aanspreken. Deze ZelfSelect landenfondsen zijn in omvang verviervoudigd (tot 400 miljoen gulden), terwijl Robeco ook een grote partij is in de lancering van beleggingsfondsen met ingebouwde garantie tegen koersdalingen (click fondsen, goed voor 2,3 miljard gulden).

De concurrentieslag om het grote geld draait om de vermogens van professionele beleggers, zoals pensioenfondsen. Stilaan wordt Robeco steeds meer een beheerder voor de beheerders van deze supervermogens. Inmiddels is de helft van het totale vermogen afkomstig van deze kleine groep professionals. Voor groei door overnames in deze categorie heeft Robeco nog een miljard gulden achter de hand, maar of dat genoeg is gezien de hoge prijzen die voor deze firma's worden betaald, is de vraag.