Supermarkten mogen stunten

ROTTERDAM, 7 JAN. Albert Heijn begon met drie halen, twee betalen. De Edah, de C1000 en de Plusmarkt komen met twee halen, één betalen. Of met vier halen, twee betalen. Het lijkt er op alsof de prijzenslag tussen de verschillende supermarktketens in Nederland is losgebarsten.

Of zijn het de gebruikelijk acties in januari, de maand na de dure feestdagen? Supermarkten kunnen sinds 1 januari stunten met prijzen. Door de nieuwe wet economische mededinging (anti-kartelwetgeving) is de bodemprijs vervallen. Fabrikanten mogen voortaan geen afspraken meer maken met supermarktketens over minimumprijzen van A-merken, de bekende merken. De winkels mogen artikelen desnoods met verlies verkopen.

Dat gebeurt nu ook. De Plusmarkt biedt bijvoorbeeld de komende zes weken lang wekelijks een tiental artikelen aan voor half geld. Deze week onder meer Unox rookworst, Libero luiers en Croky chips. Op al deze artikelen maakt de keten noodgedwongen verlies. “We verkopen ze onder de inkoopprijs”, zegt algemeen directeur K. van den Doel van de Sperwer Groep (240 supermarkten met de formules Plusmarkt en Garantmarkt). “We kunnen niet anders, het is een reactie op wat de concurrenten doen.”

De grootste keten in Nederland, Albert Heijn, begon vorige week met de 1-2-3-weken, een actie die vorig jaar in de zomer ook al is gehouden. “Als marktleider weten we dat we gekopieerd worden”, zegt een woordvoerder van Albert Heijn. “Maar de actie heeft niets met het vervallen van de bodemprijs te maken. Januari is traditioneel een actie-maand.” Ook bij de Edah ontkent een woordvoerder een verband tussen het vervallen van de bodemprijs en de lopende aanbieding. “Wij geven al anderhalf jaar scherpe kortingen op een geselecteerd aantal artikelen. Over het algemeen zullen de prijzen niet omlaag gaan, want de marges voor de supermarkt zijn al klein.”

In de diverse prijsacties zijn een aantal bekende merkartikelen in de aanbieding. Maar in het prijsniveau van meeste A-merken is niets veranderd, zegt algemeen directeur J. Bastmeijer van de Nettorama-supermarkten. “De acties zijn een afleidingsmanoeuvre van de full-service-supermarkten. De klanten krijgen een paar weken lang een cadeautje en daarna keert alles terug bij het oude.”

Bastmeijer zegt dat de A-merken bij zijn keten 10 procent goedkoper zijn dan bij full-service-supermarkten, die een heel uitgebreid assortiment bieden en minder op prijs concurreren. “Wij houden die prijsafstand vast”, zegt Bastmeijer. “De prijzen bij de full-service-winkels zullen ook niet zakken. Want met lage prijzen koop je omzet, maar waar moet je die vandaan halen? Pas als de marktleider structureel de prijzen verlaagt, zullen de andere volgen.”

Directeur M. Dek van de Stichting Merkartikel, die fabrikanten vertegenwoordigt, verwacht dat de acties met dumpprijzen weer zullen overwaaien. “Het lijkt leuk voor de consument, maar dat is puur gezichtsbedrog. Het verlies wat een supermarkt met dumpprijzen maakt, wordt natuurlijk gecompenseerd in de prijzen van de overige producten.”