GM saneert fors in Europa

ROTTERDAM, 7 JAN. General Motors (GM), 's werelds grootste autoproducent, wil drastisch saneren bij zijn Europese dochterbedrijven, met name het Duitse Opel. Zo'n 20 tot 30 procent van de 80.000 werknemers zullen daardoor de komende vijf jaar overbodig worden.

De prijsdruk en de moordende concurrentie dwingen de fabrikant tot zo'n operatie, die via natuurlijk verloop, vervroegde pensionering en vrijwillig ontslag moet worden opgelost. “Feit is dat de prijzen in Europa omlaag zijn gegaan. Dat zet de marges onder druk. De manier om die marges te verbeteren is de kosten te drukken”, verklaarde Louis Hughes, directeur internationale zaken van GM vandaag tegenover de zakenkrant The Wall Street Journal.

GM heeft nooit te klagen gehad over de opbrengsten in Europa, maar de concurrentie van met name Volkswagen en andere rivalen wordt steeds groter. In Nederland is GM-dochter Opel al bijna dertig jaar onafgebroken marktleider. Maar ook in ons land voelt Opel de hete adem van Volkswagen in de nek. Als Volkswagen Groep, VW, Audi, Skoda en Seat, verkoopt VW in Nederland al meer auto's dan GM. Volgens Hughes heeft iedere GM-fabriek nu een plan uitgewerkt om de productiviteit op te krikken.

Het Amerikaanse concern zet vaart achter zijn plannen. Topman John F. Smith komt volgende maand over naar Europa. In een interview zei hij te verwachten dat hij dit jaar geruime tijd in Europa zal doorbrengen. “Hoe eerder, des te beter”, stelt Hughes.

General Motors wil ook de kosten van de onderdelen verminderen, die zo'n 60 tot 70 procent van de totale kosten uitmaken. Britse leveranciers zullen mogelijk worden ingeruild voor leveranciers van het vasteland. Britse onderdelen zijn een stuk duurder geworden als gevolg van de koersstijging van het pond sterling.

GM ondervindt ook gevolgen van de financiële crisis in Azië. Plannen voor een assemblagefabriek in Thailand zijn flink bijgesteld. De fabriek zou in 1999 gaan draaien, maar dat wordt nu later. Verder wordt de productiecapaciteit meer dan gehalveerd van 100.000 naar 40.000 auto's per jaar. (ANP)