Reed Elsevier krijgt 2,8 miljard voor IPC Magazines

AMSTERDAM, 6 JAN. Reed Elsevier ontvangt een bedrag van 860 miljoen pond (2,8 miljard gulden) voor de verkoop van haar Britse tijdschriftendochter IPC Magazines. Het zittende management neemt het bedrijf over met kapitaal van de Britse participatiemaatschappij Cinven.

Volgens ingewijden heeft de huidige directie met Cinven het meeste geld op tafel gelegd, hetgeen opmerkelijk is voor een management buy-out. Vaak levert een 'uitkoop' minder op dan verkoop aan een concurrerende uitgever. Reed Elsevier zelf wil geen mededelingen doen over de hoogte van de andere biedingen. Financieel directeur F. Covers van Reed Elsevier zegt dat door de verkoop aan het management de transactie sneller kon worden afgerond. Bij een verkoop van IPC aan een andere uitgever zouden eerst de Britse kartelautoriteiten zich over de overname moeten buigen voordat die geëffectueerd kon worden. “Een snelle procedure was ook in het voordeel van het management. Bij een tweede ronde in een verkoop gaat er altijd veel vertrouwelijke informatie naar buiten. Dat kon zo voorkomen worden.” Reed Elsevier verwachtte niet met een tweede ronde hogere prijzen binnen te slepen.

Volgens Reed Elsevier waren er meerdere kandidaten, zowel financiële partijen als uitgevers, geïnteresseerd in IPC dat met ruim 70 titels (onder meer programma-, sport- en damesbladen) de grootste uitgever van publiekstijdschriften in Groot Brittannië is. Aanvankelijk behoorde ook VNU tot de kandidaatkopers. De Haarlemse uitgever van publiekstijdschriften kocht echter eind december ITT World Directorie, de Amerikaanse uitgever van de Gouden Gidsen voor een bedrag van 4,2 miljard gulden. “We bieden niet op IPC. Het was het een of het ander,” zei bestuursvoorzitter Joep Brentjens in een interview met deze krant.

Covers erkent dat het afhaken van VNU een rol heeft gespeeld bij de keuze voor Cinven: “Met VNU hadden we waarschijnlijk ook een verkorte procedure kunnen inzetten omdat daar geen moeilijkheden in verband met antitrust wetgeving waren te verwachten.”

Met de verkoop van IPC neemt Reed Elsevier afscheid van een van de laatste grote activiteiten op het gebied van consumentenuitgaves. Alleen de boekendivisie van het Britse Reed is nog niet van de hand gedaan. Eerder werden al de dagbladen in Groot Brittannië en Nederland (de Dagbladunie met onder meer NRC Handelsblad) en de Nederlandse tijdschriften (Boneventura) van de hand gedaan. Reed Elsevier wil het geld weer investeren in hoger renderende activiteiten op het gebied van professionele uitgaves.