Unilever koopt en verkoopt in Frankrijk

Unilever heeft in Frankrijk het merk frituurvet Végétaline overgenomen van het bedrijf Eridania Beghin-Say. Tegelijkertijd verkoopt het Brits-Nederlandse concern zijn activiteiten op het gebied van oliën aan hetzelfde Eridania Beghin-Say. “Deze transactie stelt ons in staat een belangrijk merk voor frituurvet te acquireren”, aldus een woordvoerder van Unilever. Het concern beschouwt vetten en margarines als een kernactiviteit.

Het persen van olie uit oliehoudende zaden geldt niet als een hoofdactiviteit. “In oliën en zaden zijn we ook veel kleiner dan het bedrijf waar deze activiteit nu wordt ondergebracht”, meldt de zegsman. Unilever verkoopt tevens de merknaam Frial. Eridania Beghin-Say mag de komende vier jaar voor oliën ook de Unilever-merknamen Fruit d'Or, Equilibre en Epi d'Or blijven hanteren. Végétaline heeft een omzet van 50 miljoen gulden. De verkochte olieactiviteiten zijn goed voor een omzet van 167 miljoen gulden. De twee onderneming maken geen details bekend over de verkoopprijzen van hun dochterbedrijven.