MEGARAPTORKLAUW WIJST OP NIEUWE TAK VAN DINOSAURIËRS

Begin december meldde een medewerker van het Argentijns Museum voor Natuurlijke Historie de vondst van fossiele resten van een tot nu toe onbekende dinosaurussoort. Deze soort is inmiddels Megaraptor (grote rover) genoemd; de naam is gebaseerd op de afmetingen van zijn klauwen. Met een lengte van 34 centimeter was deze grootste klauw maar liefst ruim anderhalf maal zo lang als de tot nu toe grootst bekende dinosaurusklauw (van Utahraptor, die zeven jaar geleden werd ontdekt).

De vondst werd gedaan in het noordwesten van Patagonië. De restanten zouden volgens de vinder wel eens een geheel nieuwe tak van dinosauriërs kunnen vertegenwoordigen. Kenmerken van zijn als 'armen' gebruikte voorpoten en van zijn twee achterpoten wijzen erop dat hij in een betrekkelijk rechte lijn moet zijn afgestamd van primitievere voorouders dan de meeste dinosauriërs die tegelijk met hem de aarde bevolkten. Verder is opvallend dat hij niet - zoals andere soorten vleesetende, rechtopgaande dinosauriërs - korte, robuust uitgevoerde 'handen' had die de krachten konden opvangen van het gebruik van de sikkelvormige klauwen, maar dat die lang en smal waren. Volgens een onderzoeker van de Universiteit van Maryland stemt deze lichaamsconstructie niet overeen met wat tot nu toe bekend was over de wijze waarop de ledematen van deze roofdieren functioneerden; de mechanica daarvan zal volgens deze onderzoeker geheel moeten worden heroverwogen.

De details van de nu gevonden soort zijn nog niet allemaal geopenbaard. Een volledige beschrijving zal worden gepubliceerd in een van de komende nummers van het Journal of Vertebrate Paleontology. Wel is inmiddels een afgietsel van de grootste klauw aangeboden aan het Museum voor Natuurlijke Historie van Houston.